Gepubliceerd op 29 juni 2020

Een Mooi Winstresultaat Betekent Niet Dat De Aandelen Automatisch Omhoog Gaan

Door goed te beleggen is het mogelijk om vermogen op te bouwen voor later, of misschien voor jezelf een ‘buffer’ verzorgen wanneer je het financieel wat lastiger hebt. Veel mensen kijken dan ook naar CFD trading om snel deze buffer op te bouwen. Waar veel mensen echter de mist mee ingaan is het feit dat ze alleen maar kijken naar het resultaat van een bedrijf en dan verwachten dat de aandelen vervolgens gaan stijgen als deze positief zijn. Het probleem is echter dat meer winst niet betekent dat de aandelen ook omhoog gaan.

De relatie tussen hoeveel winst een bedrijf maakt en de aandelenprijs is behoorlijk lastig. Want veel winst betekent niet noodzakelijkerwijs een hoge waarde van aandelen en veel verlies betekent niet altijd dat de waarde van een aandeel ineens keldert.

Omzet is uiteraard belangrijk

Natuurlijk is omzet belangrijk, want als een bedrijf geen omzet draait dan kan het licht gewoon uit. Als we dan ook kijken naar wat belangrijk dan gaat het over wat een bedrijf nu aan winst maakt en wat het in de toekomst aan winst kan (of zal gaan) maken.

Wat waren de verwachtingen?

Een van de redenen dat een goed winstresultaat nog niet gelijk hoeft te betekenen is dat de aandelen omhoog gaan kan zijn dat het bedrijf het minder goed doet ten opzichte van de verwachtingen. Voordat de meeste ondernemingen hun financiële kwartaal resultaten rapporteren gaan investeerders en experts speculeren over het kwartaal op basis van wat de markt denkt dat er gaat komen. Als het bedrijf echter de hoge verwachtingen kan waarmaken dan zal de aandeelprijs ook niet veel veranderen.

Ook de huidige economie speelt een rol

Ook externe factoren kunnen een grote rol spelen. Deze kunnen worden onderverdeeld in macro- of micro-factoren. Onder macro-factoren schalen we bijvoorbeeld een markttrend richting beleggingen met een lager risico of een stijgende rente. Ondanks goed nieuws vanuit het bedrijf zelf kan het zorgen dat aandelen in het algemeen minder waard zijn.

Ook invloed op de sector kan belangrijk zijn. Binnen de micro-economische vallen de ontwikkelingen die een bepaalde sector of aandeel kunnen afremmen, ondanks het feit dat het bedrijf zelf wel positieve resultaten kan behalen. We moeten de waarde van een aandeel dan ook in het geheel zien in plaats van alleen te kijken naar winst van dat moment.

Het aanbod en de vraag

Het kan gewoon voorkomen dat een bedrijf aan de verwachtingen van analisten voldoet of deze zelfs overtreft, dit zorgt voor genoeg informatie voor de toekomst en dat uiteindelijk de waarde van de aandelen toch kan gaan dalen. Wanneer zoiets gebeurt dan is vraag en aanbod vaak de reden voor dit fenomeen.

Zoals we besproken hebben kan de waarde van een aandeel bepalen zowel wetenschap als ‘gevoel’ zijn. Het gevoel bij het waarderen van een aandeel is vaak beïnvloed door handelsfactoren. Afhankelijk van hoeveel er gehandeld wordt met een bepaald aandeel kan de waarde van de aandelen ook behoorlijk schommelen. Dat is natuurlijk vaak minder bij de bedrijven waar minder aandelen zijn uitgegeven. Zodra we het hebben over bedrijven die veel aandelen uitgeven dan kunnen deze handelaren behoorlijk veel kopen en verkopen.

Een andere reden voor deze schommeling is de ‘leek’ investeerder. Deze niet-professionele handelaren zijn niet alleen de mensen die af en toe een keer een aandeel kopen, maar ook bijvoorbeeld de technisch analisten. Deze mensen analyseren de grondslagen van een mogelijke investering niet, maar gaan handelen op basis van nieuws, technische analyse indicatoren of trends in de markt. Deze mensen zijn vaak behoorlijk impulsief en reageren heftig op positief en negatief nieuws. Op het moment dat een bedrijf dan een positief winstresultaat vrijgeeft dan zetten deze investeerders er flink op in, wat ervoor zorgt dat de prijs minder is.

De conclusie over de relatie tussen winst en het stijgen van de aandelen

Er zijn een flink aantal verschillende factoren die de aandelenprijs bepalen van een bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan de publiciteit, dividenden, trends in de markt, de stabiliteit van het bedrijf en de geschiedenis van het bedrijf. Hoewel winst natuurlijk een belangrijke factor is met betrekking tot aandelen is het zeker niet de enige factor die gaat bepalen hoe investeerders een aandeel waarderen.

Onze partners