Gepubliceerd op 24 september 2019

Wat houdt social media monitoring in?

Social media bestaat wellicht langer dan je zelf kan bedenken. De eerste vorm van social media waren fora en de eerste fora werden opgestart in 1970. Een aantal jaar later, in 1995, kwamen de eerste profielenwebsites. Vanaf 2000 is het erg hard gegaan met website en platforms zoals Myspace. Hedendaags is social media niet meer weg te denken uit onze dagelijkse activiteiten. Volgens het CBS gebruiken 7 op de 10 mensen social media. Er gebeurt veel in de onlinewereld. Er wordt veel gezegd, getweet en gepost. Praten ze ook over jou of over jouw onderneming? Om dit uit te zoeken kan er gebruik worden gemaakt van Social media monitoring, maar wat houdt het precies in?

In de notendop

Social media monitoring in de notendop houdt in dat je alle berichten rondom je organisatie in kaart brengt en analyseerd. Wat wordt er over jouw onderneming gezegd en de nog betere vraag, hoe ga jij daarmee om?

Analyseren lopende campagnes

Wanneer je een campagne hebt opgezet via social media is het belangrijk om deze (tussentijds) te toetsen. Hoe worden de posts ontvangen? Welke mensen bereik je en op welke tijdstippen wordt het voornamelijk gelezen? Door middel van social media monitoring kan dit geanalyseerd worden.

Reputatiemanagement

Wanneer mensen zich negatief uiten over jouw onderneming, doet dit geen goed aan de reputatie van jouw onderneming. Wat wordt er allemaal gezegd en hoe invloedrijk zijn die personen? Via social media monitoring kom je hier achter en nog belangrijker, kan je hierop inspelen. Door accuraat met negatieve online uitingen om te gaan kan je veel schade beperken en er soms zelfs beter uitkomen.

Vergelijken

Wanneer je alle informatie hebt ontvangen via de analyses moet er nog iets mee gedaan worden. Hoe goed of slecht is het nu echt? Een handige tool om te gebruiken is een benchmark. Via deze manier zet je de resultaten af tegen eerder behaalde resultaten, bijvoorbeeld van een jaar terug, of tegen de resultaten van de belangrijkste concurrenten. Op deze manier krijg je inzicht in hoe zij daarmee omgaan en hoe vaak zij online actief zijn.