Verkoop van je bedrijf? Realiseer je dat het niet dagelijkse kost is

11 december 2017 09:08

Verkoop van je bedrijf? Realiseer je dat het niet dagelijkse kost is

De overnamemarkt is goed in beweging. Dat is niet zo verwonderlijk: de rente is uitzonderlijk laag en er zijn veel meer particulieren en investeringsmaatschappijen op de markt gekomen die – ook met relatief kleinere bedragen - bereid zijn om te investeren. Voor ondernemers die nu of in de toekomst overwegen om hun bedrijf te verkopen, is dit uiteraard interessant.

Aan het woord is Thédoor Melchers, advocaat bij Greenberg Traurig op de vestiging aan het Leidseplein in Amsterdam. “Een advocaat moet nooit een standaardplan volgen,” zegt hij. “Elke zaak is authentiek. Het is dus belangrijk dat een advocaat zijn opdrachtgever en diens business écht begrijpt. Je moet bij voorbaat nooit denken dat je wel weet hoe het moet.

Als advocaat moet je van elk detail op de hoogte zijn zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Daar is de opdrachtgever uiteindelijk bij gebaat.” Voor overnames is dit niet anders. Thédoor benoemt vijf aandachtspunten voor ondernemers die overwegen een bedrijf of onderneming te verkopen.

Vijf aandachtspunten op weg naar verkoop van je bedrijf:

Zorg dat je een tijdspad hebt

“Zorg dat je er klaar voor bent op het moment dat je er ook echt klaar voor moet zijn. Wees er op tijd bij, anticipeer. Maak jezelf én je bedrijf écht verkoopklaar. Dat heeft tijd nodig. Onderschat dit tijdspad niet.”

Vind de issues en los ze op

“Als ik het over issues heb, dan heb ik over mogelijke interne problemen met werknemers, belangrijkste leveranciers of klanten, lopende procedures, de (fiscale) structuur, intellectuele eigendomsrechten, etc. Zorg dat je organisatie moreel, mentaal en financieel gezond is en dat er geen knelpunten meer zijn.”

De laatste drie jaar zijn cruciaal

“Als je de bedrijfswaardering zo gunstig mogelijk wilt laten zijn, stuur daar dan op in de laatste drie jaar voor de verkoop van je onderneming. Dit betekent dat je bepaalde financiële keuzes kunt maken die een positieve invloed hebben op je EBITDA. Belangrijk zijn de investeringen en de afschrijvingen maar kijk ook kritisch naar kosten. Daarbij is het bovendien van belang om te begrijpen wat gangbaar is in jouw sector. Zo wordt in de ene sector drie tot vijf keer de winst betaald waar dat in een andere sector meer dan tien keer kan zijn.”

Laat je adviseren

“Iedere ondernemer heeft kennis van zijn eigen vakgebied en de branche waarbinnen hij opereert. Maar, pas op voor zelfoverschatting. Een ondernemer kan gewoon niet alles weten. Elimineer je eigen ego. Stap uit je subjectiviteit en je blinde vlekken. Onderhandelingen zijn bovendien een spel; je moet weten wat je rol is en daar heb je objectiviteit voor nodig. De ratio moet de baas zijn.”

Denk na over HOE je afscheid wilt nemen “Het is een aspect dat vaak wordt onderschat. De verkopende ondernemer dient in gesprek te gaan met zijn eigen emoties. Met andere woorden: wat zijn de gevolgen voor jou persoonlijk als je je bedrijf hebt verkocht. Misschien wordt bedongen door de wederpartij dat je nog drie jaar binnen de organisatie werkzaam moet blijven, al dan niet gekoppeld aan een earn-out. Maar wil je dat echt, als je weet dat je niet meer in de Drivers’ Seat zit?” «

Greenberg Traurig Advocaten

Hirsch Building

Leidseplein 29, 1017 PS Amsterdam

Telefoon 06 -105 171 61

E-mail melchers@gtlaw.com

www.gtlaw.com

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.