Gepubliceerd op 7 april 2020

Is jouw website klaar voor de digitale stormloop?

Veel ondernemers merken momenteel een toename van de bezoekers op hun website, en dit neemt op zijn tijd weer nieuwe problemen met zich mee. Waar de consument voorheen de winkels afliep heeft zich hier een transitie voor gedaan tot een digitale stormloop. Een veel voorkomend probleem hierbij is dat veel online retailers zich nu pas beseffen hoe belangrijk het is dat hun website optimaal presteert. Of erger nog, er nu pas achter komen dat onderdelen niet werken zoals de consument ze verwacht. Om deze problemen op te lossen kun je natuurlijk een heel stuk in house doen als online verkoper, maar helaas zijn er toch bepaalde onderdelen die je beter door een specialist zoals een webmaster of webdesigner kunt laten uitvoeren.

Wat kan een webmaster voor jouw website betekenen?

Het woord webmaster zegt het al, een meester van het web. Iemand die alle ins en outs weet van de onlinewereld. Online succes staat of valt dan ook bij het up to date houden van jouw website of webshop. Als je zelf niet over de kennis beheerst of de tijd om het bij te houden dan is een webmaster nog niet zoon slecht idee.

Er word vaak gekeken naar zogenoemde ‘quick wins’ of terwijl, in een korte tijd een grote slag maken op jouw platform. Dit zijn zaken als:

  • Websitesnelheid optimalisatie
  • De indeling van de sitemap
  • 404 pagina’s redirecten
  • Verkleinen van afbeeldingen
  • Updaten van jouw software
  • URL-structuur

Door deze kleine zaken snel op te pakken kan dat voor jouw platform al een zeer groot verschil maken binnen een korte tijd. Wat weer zal resulteren in een winst voor jou doordat klanten een betere belevenis zullen hebben op jouw website op webshop. Niets is namelijk vervelender dan een trage website of niet bestaande pagina’s.

Wanneer schakel je een webdesigner in?

Of het nou het bouwen is van een nieuwe website of een compleet re design van jouw bestaande website, je zult iemand nodig zijn die jouw wensen van papier naar het web kan overbrengen. Deze persoon wordt ook wel een webdesigner genoemd.

Er wordt vaak geroepen dat je webdesign zelf gemakkelijk kunt doen, en in zekere zin zijn de basis werkzaamheden nog niet zo heel lastig. Aan de andere kant wil je natuurlijk ook de beste klantbeleving bieden in jouw markt. Het is in dit geval een goed idee om een webdesigner aan te stellen. Een webdesigner is in veel gevallen bekend met verschillende customer journey’s, en weet ook hoe hij of zij deze moet optimaliseren om het maximale uit jouw website of webshop te halen. Er is vaak namelijk zoveel meer mogelijk dan je had gedacht, en dit is dan ook de kracht van een specialist in het vak.