Gepubliceerd op 28 april 2020

Een telefoon van de zaak: zo werkt het

Als ondernemer belt u waarschijnlijk erg veel. Met samenwerkingspartners, collega’s en (potentiële) klanten. Het is dan wel zo prettig als dit allemaal onder de zaak kan vallen; dat is immers waar u al die telefoontjes voor pleegt. Maar niet alleen u belt veel voor de zaak, uw werknemers ook. Accountmanagers en salesmedewerkers die meer onderweg zijn dan op de zaak, bellen ook mobiel. Het zou natuurlijk niet eerlijk zijn als zij al deze kosten zelf zouden moeten betalen. In dit artikel leest u daarom alles wat u moet weten over telefoons van de zaak.

De regels voor een telefoon van de zaak

De grote vraag is natuurlijk: wanneer mag ik mijn werknemer een telefoon van de zaak geven? Het is namelijk niet alleen praktisch, het kan ook een extra manier zijn om een potentiële werknemer over de streep te trekken om bij u te komen werken. Het is een leuke incentive of maakt het pakket van secundaire arbeidsvoorwaarden compleet. U mag een werknemer een telefoon van de zaak geven wanneer dit onder het noodzakelijkheidscriterium valt. Als werkgever moet u beoordelen of een werknemer een mobiele telefoon echt nodig heeft om zijn of haar dagelijkse werkzaamheden uit te voeren. Een voorwaarde hierbij, is dat u zelf de kosten betaalt.

Privégebruik van een telefoon van de zaak

Het kan lastig zijn, privégebruik van een middel van de zaak. Bij een telefoon is dat gelukkig niet zo. Voor 2015 moest een werknemer de telefoon van de zaak voor minimaal 10 procent zakelijk gebruiken om er fiscaal voordeel uit te halen. Tegenwoordig hebben we de werkkostenregeling waardoor een telefoon van de zaak in principe niet belast is en de abonnements- en gebruikskosten ook niet. Uw werknemer mag de telefoon dus ook privé gebruiken en mee naar huis nemen. Wanneer uw werknemer een duurder model kiest dan noodzakelijk is, mag u de werknemer wel om een eigen bijdrage vragen; ook dan blijft de telefoon eigendom van het bedrijf.

Ook een zakelijk telefoonabonnement

Wanneer u gaat voor een telefoon van de zaak, kunt u het beste ook een zakelijk telefoonabonnement afsluiten. U kunt gemakkelijk online mobiele abonnementen vergelijken, zodat u de juiste keuze maakt. Houd daarbij rekening met zowel zakelijk als privé gebruik. Zakelijke telefoonabonnementen hebben het voordeel dat er geen BKR-registratie ontstaat. Ook is de BTW natuurlijk aftrekbaar. Heeft uw werknemer al een eigen telefoon en wilt u graag enkel een zakelijk telefoonabonnement, dan kunt u ook kiezen voor een zakelijk sim online abonnement. U kunt ook deze telefoon abonnementen vergelijken, zodat u de meest voordelige keuze maakt.