Gepubliceerd op 2 april 2020

Dutch Sealant Applications kan nu razendsnel veel meters kitten

We staan er wellicht niet zo bij stil, maar in de bouw- en infra-projecten is het lijmen, kitten en coaten van naden en vloeren een onmisbare schakel. Geen badkamers en keukens, maar het grote werk zoals parkeergarages, industrie, tankstations, voetbalstadions en grote bouwprojecten. Dutch Sealant Applications draagt zorg voor deze kitafdichtingen, vloerrenovaties, coatingvloeren, applicatiekennis, afdichtingssystemen, deskundig advies op maat, inspectie en onderhoud. Maar DSA gaat verder en ontwierp een compleet systeem voor het aanbrengen van een snel uithardende tweecomponenten kit, in vloeren.

Vijftien jaar geleden nam Willem van Wezel Dutch Sealant Applications over van SABA, tevens producent en leverancier van vele kitten en coatings. “Ik ben opgeleid in de weg- en waterbouw. Na een tweetal bedrijven ben ik gaan werken bij Rijkswaterstaat als hoofd technisch beheer en onderhoud”, blikt hij terug. Hij was onder meer verantwoordelijk voor alle onderhoud van zogenaamde kunstwerken. Denk aan staal- en betonconstructies van bruggen en sluizen, maar ook asfalt en groenvoorziening. Bij Rijkswaterstaat heb ik heel veel geleerd, maar ik liep ook aan tegen het ambtelijke apparaat. Dat past helemaal niet bij mij.” Na een paar jaar bij een betonreparatiebedrijf als projectleider begon hij het avontuur als zelfstandig ondernemer.

Innovatief denken in DNA

“Wij houden ons met Dutch Sealant Applications vooral bezig met milieu, parkeergarages en infra”, verduidelijkt directeur Willem van Wezel. “We denken mee in duurzaamheid door innovatief te denken. Waar we kunnen besparen doen we dat, met zo min mogelijk verlies van materialen en zo min mogelijk oplosmiddel houdende reinigingsmiddelen. We zijn momenteel bezig met een BREEAM-project. Onze manier van werken en onze kit voldoen eraan, maar de primer nog niet helemaal.” Willem van Wezel geeft aan dat er wel alternatieven zijn, maar die zijn dan weer minder lang verwerkbaar en in die zin dus ook minder duurzaam. Maar zijn denken staat nooit stil en verzint ongetwijfeld weer een oplossing. Innovatie zit in het DNA van Dutch Sealant Applications. Een voorbeeld is de zelf ontworpen en ontwikkelde joint-sealer trailer.

Snel uithardende kit

“Onze leverancier SABA heeft een nieuwe sealer ontwikkeld voor de branche. Het is een één-op-één tweecomponenten polysulfide sealer met een uitharding bij 20°C van zo’n twee tot drie uur”, begint Willem van Wezel zijn verhaal. “Normaal duurt dat 12 tot 16 uur. Je kunt je voorstellen wat dat scheelt als je een parkeergarage van vijf of zes dekken van ieder tig parkeerplaatsen 10 uren eerder kunt gebruiken.” Voorheen gebruikten wij een compressor met kitspuit, maar bij grotere vloeren werkte dit niet naar tevredenheid van Willem van Wezel. “Samen met Paint-It hebben we een hydraulische twee componenten pomp uit Amerika laten komen. Deze wordt gebruikt als oplosmiddelvrije verfpomp. Omdat kit een totaal andere viscositeit heeft, moest ik zelf iets fabriceren om de toevoer af te sluiten. Zo kwam ik nog enkele problemen tegen. Ik wilde ook in de aanhanger waarop de pomp gemonteerd, de voorraad kit in tanks kunnen plaatsen. Om dan toch standalone te kunnen werken, bedacht ik een mover. Zoals op een caravan, maar dan een sterkere hydraulisch aangedreven,” legt hij uit.

Joint-Sealer trailer scheelt dagen

Willem van Wezel vergeleek deze sealtrailer met de Betuwelijn: “Eigenlijk werd het allemaal te kostbaar, maar er was geen weg terug.” Maar nu hij heeft inmiddels een perfecte en goedwerkende kitpomp met zelfrijdende aanhanger die makkelijk meebeweegt met de bediener van het apparaat. “De pomp verwerkt maximaal 6 liter kit per minuut, waardoor wij ongeveer 24 meter per minuut zouden kunnen kitten. Meegerekend dat de kit na twee à drie uur uitgehard is, kunnen we ongekend snel werken”, weet hij. “We zijn momenteel bezig in een parkeergarage waar 1.800 meter gekit moet worden. Dat doen we met deze trailer in twee dagen en na een uurtje of drie daarna, kan er weer geparkeerd worden. Op de klassieke manier van kitten ben je snel vijf dagen bezig en heb je een extra dag nodig voor het uitharden. Een parkeerbeheerder kan zelf wel uitrekenen wat het hem scheelt aan parkeerinkomsten.” In de GWW-branche scheelt dat weer file en verkeersregelaars.

Milieu- en ARBO vriendelijk kitten

De Joint-Sealer trailer is niet alleen erg snel, Willem van Wezel heeft hem zo ontworpen dat hij ook nog eens bijzonder milieuvriendelijk is. “De twee componenten komen pas op het laatste moment samen in de spuitkop van de spuitlans in een speciaal ontworpen kunststof statische mixer-tip. Na de klus gooi je deze mixer-tip weg en sluit je de spuitlans af met een scheidingsdop. Klaar; verder hoef je niets schoon te maken, dus geen milieubelastende reinigingsmiddelen meer.” SABA levert de twee componenten in blikken van 30 liter. “Die blikken zou je moeten afvoeren, maar waarom zou je die niet hergebruiken. Ik heb SABA gevraagd trechter containers te leveren waarmee ik de reservoirs in de trailer en de benodigde blikken kan hervullen. Geen probleem als er een deukje in zit, zolang we de blikken maar goed kunnen afsluiten.” Daarnaast heeft deze methode een groot ARBO-technisch voordeel; de werknemers staan niet meer de hele dag voorovergebogen, sjouwen niet meer met zware 5kg kitspuiten en staan niet meer bloot aan oplosmiddelen.

Logboek voor duurzaamheid

Dutch Sealant Applications is in het bezit van de BRL-certificaten 7704 en 7711, aanbrengen vloeistofdichte sealers en coatings, maar hierin wordt helaas nog niet gekeken naar duurzaamheid van de te gebruiken producten. “Ik pleit dan ook voor een verplicht logboek, waarin opgenomen is welke kit of sealer je waar is toegepast. Nu worden alleen de productcharges, temperatuur en luchtvochtigheid genoteerd conform de BRL-normering. Dat maakt het onderhoud van oude kitvoegen een stuk makkelijker. Niet alle sealers en primers hechten op alle oude kitresten of ondergronden. Met een logboek weet je precies waar je aan toe bent en kun je de beste oplossing voor die specifieke situatie toepassen.” Hij geeft aan dat zij al deels werken met een dergelijk logboek en dat het altijd inzichtelijk is wat de aanpak van nieuw werk en van onderhoud is geweest. Zo werkt Dutch Sealant Applications graag. Kwalitatief, efficiënt, duurzaam, open en transparant. «

Dutch Sealant Applications B.V.
Postbus 127, 6920 AC Duiven
Telefoon 026 – 442 22 34
E-mail info@dsabv.nl
www.dsabv.nl


Ik kom uit de weg- en waterbouw en ben dus niet chemisch opgeleid, hoewel ik altijd goed was in scheikunde. Maar ik ben heel breed georiënteerd en in zekere zin ook opgeleid door mijn vader. Hij was leraar houtbewerking, maar hij was ook geïnteresseerd in metaal. Draaien, lassen, hij kon alles. Zo heeft hij bijvoorbeeld zelf ooit een caravan gebouwd. Ook daar heb ik bij geholpen en leerde zo veel van hem. Het is mij met de paplepel ingegeven. Dat klussen van vroeger heeft me veel ruimtelijk en technisch inzicht gegeven en daar profiteer ik nog van.

Tekst en fotografie: Dick Leseman