Gepubliceerd op 24 juni 2019

De belangrijkste SEO trends voor ondernemers

Ondernemen doe je allang niet meer alleen in de winkel of op straat en door middel van direct face to face contact met de klanten van jouw bedrijf. Tegenwoordig staat alles in het teken van online zakendoen. De online zichtbaarheid van jouw bedrijf is essentieel voor een succesvolle bedrijfsvoering. SEO is dan ook voor steeds meer ondernemers een focus gebied. Ontwikkelingen gaan razendsnel in SEO-land en het is dan ook helaas niet zo dat je een theorie uit je hoofd kan leren en je daarmee een specialist bent en direct aan de gang kan. Door de vele verandering, is het belangrijk dat je als ondernemer altijd op de hoogte bent van de nieuwste trends en ontwikkelingen met betrekking tot SEO. Wij hebben een aantal van deze trends voor je op een rijtje gezet.

 1.Maak gebruik van featured snippets

Google heeft featured snippets gelanceerd. Featured snippets maken het zoeken nu nog sneller en geven suggestieve vragen weer die passen bij de zoekopdracht. De Featured Snippets zijn kleine blokjes tekst die boven de zoekresultaten zichtbaar zijn en antwoord geven op de vraag in de zoekopdracht. Door een eenvoudig keyword onderzoek kun je de vraag van de zoeker passend bij jouw content vaak relatief eenvoudig vinden. Vervolgens dien je relevante content te schrijven die antwoord geeft op de vraag van de zoeker. Dit kun je bijvoorbeeld in een blogpost doen. Door de vraag zelf ook te verwerken in de titel van jouw post krijgt je post meer waarde. Ook is het hierbij belangrijk, volgens SEO specialisten, om kort en bondig antwoord op de vraag te geven in de eerste paragraaf van de tekst die uitnodigend moet eindigen en een trigger moet zijn om de rest van de tekst ook te lezen.

2.Gebruik video’s om makkelijker meer content te verspreiden

Wanneer je grotere hoeveelheden informatie hebt om te delen is het soms lastig om jouw doelgroep geboeid te houden met een tekst, omdat niet heel veel mensen grote stukken tekst op het internet lezen, tenzij dit een hele selectieve groep mensen en een zeer specifiek onderwerp betreft. Met betrekking tot de ranking is dit ook een stuk ingewikkelder en gaat hier vaak langer tijd overheen, om jouw tekst goed te laten scoren. Langere teksten geven lang niet altijd kort en bondig antwoord op eenvoudige vragen of zoektermen, wat de ranking kan bemoeilijken. Toch is er een manier om meer materie in een beknopte inhoud bij je klanten te krijgen. Met behulp van video kun je een stuk meer vertellen en je kan met een betere body ook makkelijker ranken op Google. Steeds meer mensen kiezen ervoor om een video te kijken in plaats van het antwoord op hun vraag te lezen op een website.

3.Zorg dat jouw SEO-beleid is afgestemd op voice search

Voice search heeft de toekomst. Met onder andere de integratie van het Nederlands in Google Search, wordt dit ook steeds vaker gebruikt in Nederland. Met betrekking tot het meest effectieve SEO-beleid gaan dezelfde regels en trends op als voor tekst search, maar is het vaak wel aan te raden om je voor voice search ook vooral te focussen op lokaal content. Mensen gebruiken voice search wanneer ze onderweg zijn en/of niet in de gelegenheid zijn om te typen. Het is dan ook verstandig om je aan te melden bij diverse bedrijfsgidsen en te zorgen dat jouw content lokale relevantie heeft. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld openingstijden, links met andere bedrijven of activiteiten in de regio en de bereikbaarheid van jouw onderneming.