Coronavirus | Reisbranche en industrie in rij voor werktijdverkorting

17 maart 2020 11:16

Coronavirus | Reisbranche en industrie in rij voor werktijdverkorting

Door de uitbraak van het Covid-19-virus is het voor bedrijven mogelijk om een regeling rondom werktijdverkorting aan te vragen bij het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Werkgevers kunnen hun werknemers dan deels vanuit een ww-uitkering betalen, als compensatie voor het weggevallen werk door een calamiteit. Omdat de coronacrisis – net als een brand of een overstroming – niet onder de reguliere ondernemingsrisico’s valt, biedt het aanleiding om met succes onder de regeling te vallen.

Insight

De overheid biedt met de regeling rondom werktijdverkorting de helpende hand aan ondernemers die te maken hebben met acuut omzetverlies als gevolg van de coronacrisis. Met de regeling kunnen zij hun kosten drukken, zonder de werknemers tekort te doen. De regeling wordt momenteel veel vaker aangevraagd dan normaal.

Het sterk oplopende aantal bedrijven dat deze regeling aanvraagt, loopt parallel met het verloop van de coronacrisis. De uitbraak in startpunt China zorgt nog altijd voor aanbodverstoringen. Het Aziatische land draait nu op 70 tot 80 procent van de capaciteit. Zolang dit geen 100 procent is, blijft de ‘werkplaats van de wereld’ nog haperen en blijven later in te halen achterstanden oplopen. Een grote groep binnen de aanvragers van de werktijdverkorting zijn dan ook industriële bedrijven die onderdelen nodig hebben uit het buitenland. Als de toelevering aanhoudend voor dergelijke bedrijven zou stokken, kunnen zij hun producten op een gegeven moment meer niet afwerken en lopen ze omzet mis, terwijl de kosten doorlopen.

De coronacrisis heeft zich inmiddels verspreid en verdiept. Door een oplopend aantal besmettingen in andere landen bestaat het risico op een breuk in het vertrouwen bij ondernemers en consumenten wereldwijd, ook in Europa. Dit leidt er bijvoorbeeld toe dat evenementen worden uitgesteld of afgelast. Ook stellen consumenten hun vakanties uit, zowel naar landen met een hoog risico als, in minder mate, naar andere gebieden. Dit betekent dat de reisbranche minder omzet maakt dan voorzien, terwijl reisondernemers wel hun personeel moeten doorbetalen. Een logisch gevolg is dat ook de reisbranche sterk vertegenwoordigd is onder de aanvragers van werktijdverkorting.

Op 6 maart in de middag hadden reisondernemers en producenten die afhankelijk zijn van onderdelen uit het buitenland al honderden aanvragen om werktijdverkorting ingediend. Zij waren op dat moment goed voor het merendeel het totaal van 658 verzoeken. Inmiddels is het aantal aanvragen in stroomversnelling gelopen. Inmiddels zijn er per 11 maart zo’n 1700. Er wordt geen informatie meer verstrekt over de aard van de bedrijven die deze verkorting hebben aangevraagd.

In alle gevallen betreft het bedrijven die zelf claimen dat ze door toedoen van de coronacrisis in de komende weken minimaal een vijfde minder werk hebben. Dit is immers een voorwaarde om in aanmerking te komen voor de regeling. Niet altijd is het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dat met de bedrijven eens. Van de bijna 460 vragen die behandeld zijn, is zo’n 70 procent toegewezen.

Inmiddels wordt de regeling ingezet voor ruim 4100 werknemers van diverse bedrijven. Deze bedrijven kunnen in ieder geval 6 weken van de regeling gebruikmaken, met een optie tot verlenging naar 24 weken. De aantallen zullen de komende tijd naar verwachting snel toenemen, aangezien een groot aantal bedrijven nog in afwachting is van het oordeel van de overheid.

Ook voor een wat langere termijn wordt verwacht dat de bedrijven zich voor werktijdverkorting tot de overheid blijven wenden. Daarbij zullen meer bedrijven uit andere sectoren dan de reisbranche en de industrie een aanvraag doen, zoals uit de logistiek. Zo gaf expediteur Van Donge en De Roo in de media aan een verkorting te hebben aangevraagd. “Een paar weken terug was de handel ongeveer 60 procent minder dan normaal”, stelt Dennis De Roo van het bedrijf tegenover RTV Rijnmond. “Wat we nu zien is dat het werk weliswaar iets toeneemt, maar dat de export nog steeds 30 procent minder is en de import 40 procent. Op termijn gaan we het zeker voelen.” Er zullen meer bedrijven zijn die dit de komende tijd gaan aanvragen, en door het veranderde karakter van de gevolgen van de coronacrisis zal dit over diverse branches zijn.

Bron: ABN AMRO Insights

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.