Gepubliceerd op 16 juni 2020

Blijf in contact in coronatijd

In contact blijven met collega’s, klanten en anderen in je netwerk is uitdagend, zeker in deze onzekere tijden waarbij je geen fysieke afspraken op de agenda hebt staan. Content is dé manier om met je doelgroep in contact te blijven. Maar je verhaal simpelweg op papier zetten en op je website plaatsen is niet voldoende, ook al heb je dan zelf het gevoel dat je de klus geklaard hebt.

Misschien weet je dat het gemiddeld 7 keer duurt voordat een boodschap beklijft. De communicatie van die ene blog zal misschien niet zo hard aankomen als jij verwachtte toen je het online zette. Herhaling is de kracht van de boodschap wordt ook wel gezegd, dus er is nog werk aan de winkel!

Je moet dus echt de tijd nemen om de boodschap te herhalen: op verschillende momenten en via verschillende kanalen. Het liefst laat je iedere boodschap zien, horen en lezen, zodat meerdere zintuigen van de ontvanger aan het werk moeten. Maar hoe doe je dat dan? Yellow Communications helpt je op weg met vijf tips voor content in coronatijd.

1. Bezint eer gij begint

Je bent niet de enige die zich nu realiseert hoe belangrijk het is om te blijven communiceren. Om in het oerwoud aan blogs dat verschijnt nog zichtbaar te zijn, moet je een pakkend verhaal hebben. En dat begint niet bij een lekker losse schrijfstijl, maar bij een goede invalshoek. Pak een ouderwets kladblok en brainstorm erop los tot je de hoofdlijnen van je verhaal voor je ziet.

2. Wees creatief

Wanneer je voor je ziet wat je wilt vertellen, is het tijd om na te gaan denken voor wie je dat doet en welk probleem je voor hen oplost. Wees daarin creatief – kijk niet alleen naar de overduidelijke uitdagingen van klanten (meer verdienen in minder tijd) maar ook naar specifieke cases die je eerder succesvol behandeld hebt. Vertel het verhaal van je eigen succes, het liefst aan de hand van de lovende woorden van anderen.

3. Verken je kanalen

Bij content, boodschap en verhaal denken we al snel aan het geschreven woord. Terwijl andere kanalen misschien veel beter bij je verhaal passen. Maak van je informatieve blog een video en deel je praktische tips voor online marketing eens in een infographic. Jouw doelgroep is op zoek naar variatie, afleiding en vermaak en dat kun jij bieden als je inzet op het juiste kanaal.

4. Houd vast aan je waarden…

Laat je niet verleiden tot boodschappen of acties die niet bij je merkwaarden passen. Misschien kun je nu met je webshop een grote slag slaan door een partij mondkapjes voor een prikkie op de kop te tikken en die met veel winst te verkopen, maar is dat waar je als bedrijf voor wilt staan? Juist in deze tijd hechten mensen waarde aan de ‘persoonlijke’ kant van bedrijven, aan menselijkheid. Zet je werknemers eens in de spotlight bijvoorbeeld, of ga de interactie aan met je publiek door te vragen waar ze behoefte aan hebben.

5. …en durf vooral dapper te zijn!

Dat je in tijden van crisis niet al je normen en waarden overboord moet gooien, betekent niet dat je geen lef kunt hebben. Heb je nog nooit een training gegeven maar heb je waardevolle kennis die je kunt delen? Organiseer een webinar. Zo kun je veilig in je eigen omgeving vanachter je eigen scherm uit je comfortzone stappen. Neem de tijd om de wondere communicatiewereld te verkennen en te ontdekken wat wel en niet bij jou en je bedrijf past.

Er zijn talloze manieren om met je doelgroep te verbinden, juist in tijden van crisis. Om je nog wat handvatten te geven om met de contentstrategie aan de slag te gaan vanuit de toegevoegde waarde van jouw organisatie, organiseert Yellow binnenkort een digitale blogworkshop. Contentexperts Volkert Deen en Marloes Derks geven daarin praktische schrijftips, en nemen je mee in de wereld van content die je doelgroep écht raakt. Met creatieve voorbeelden word je getriggerd om zelf aan de slag te gaan en zo met je doelgroep in verbinding te blijven. Heb je interesse? Op www.yellow-communications.com/blogworkshop vind je meer informatie en kun je je inschrijven voor de eerstvolgende sessie.

Afbeelding: ‘iStock.com/Viacheslav Peretiatko