Gepubliceerd op 14 mei 2020

3 manieren om offline mensen naar jouw online omgeving te trekken

Hoewel online en offline marketing twee losse expertises zijn, zijn deze twee vormen van marketing ook heel goed met elkaar te combineren. Als je online en offline marketing op de goede manier samenvoegt kan dit zelfs leiden tot een veel effectiever marketingresultaat! Door afwijkingen in onlinegedrag binnen de verschillende generaties én ingebouwde algoritmes op social media zul je online misschien niet jouw volledige doelgroep kunnen bereiken. De kans dat je het grootste deel van jouw doelgroep wél bereikt wordt vergroot op het moment dat je online en offline marketing met elkaar combineert. In dit artikel delen we 3 slimme manieren waarop jij deze twee vormen van promotie kunt integreren om tot een beter resultaat te komen.

1. Breng jouw online advertentie offline onder de aandacht

Stel: jij organiseert een evenement en hebt hiervoor een social media advertentie uitstaan. Misschien doe je dit op Facebook of Instagram, misschien op beide mediums. Weet jij eigenlijk welk percentage van jouw doelgroep je op deze manier bereikt? Op welke tijden wordt jouw advertentie bijvoorbeeld gepost, en is dit ook het moment dat jouw doelgroep online is? De kans dat jouw advertentie verdwijnt in de honderden social media posts die mensen dagelijks zien, is aanzienlijk. Maar een poster op het centraal station of in een drukke winkelstraat? Die wordt door iedereen gezien! Combineer dus de evenementenpagina die jij op Facebook hebt gemaakt met een geprinte poster van het evenement en link beiden aan elkaar. Dit kun je bijvoorbeeld doen doormiddel van een QR-code of hashtag op de poster. Spread the word!

2. Haal online volgers uit een offline campagne

Is jouw bedrijf pas net actief op social media en heb je nog niet zoveel volgers? Dan is het hoog tijd deze te gaan verzamelen via, jawel, een offline campagne! Een goede manier hiervoor is het gebruik van een ‘wordt vervolgd’ verhaal. Via een advertentie in een krant of tijdschrift plaats je een interessante foto of een tekst met daarin een teaser. Je advertentie verwijst door naar de online omgeving waar mensen het antwoord krijgen op de in de offline advertentie gecreëerde vraag. Het is van groot belang dat je een gevoel of verlangen creëert dat mensen beweegt tot het bezoeken van jouw nieuwe social media pagina. Alleen op die manier leidt deze combinatie van online en offline marketing tot nieuwe volgers.

3. Go viral doormiddel van een offline invasie!

Heb jij dé hashtag van 2020 bedacht? Een grappige slogan waarop je veel positieve reacties krijgt? Of een bedrijfsnaam waar de meeste mensen meer van willen weten? Dan is deze integratie van online en offline marketing voor jou gemaakt. Laat feestelijke ballonnen bedrukken met logo met de hashtag, slogan of catchy bedrijfsnaam en zorg ervoor dat deze in beeld komen. Laat ze bijvoorbeeld op tijdens een festival en zorg ervoor dat ze op foto’s van bezoekers of van het festival zelf verschijnen. Het design van jouw ballonnen moet tot de verbeelding spreken! Pas als mensen zich verbonden voelen zullen ze aan de haal gaan met jouw ballonnen en hun foto’s delen, liefst met hashtag natuurlijk.

Lees ook: 5 succesvolle en leuke ideeën voor sponsoring op events