Gepubliceerd op 30 januari 2020

Hendriks Incasso inde in 2019 meer dan 10 miljoen euro via WhatsAppincasso

Incasso via WhatsApp blijkt zeer effectief. Alleen al in 2019 werden bijna 7.000 zaken opgelost door op deze wijze met debiteuren in contact te treden, aldus incassokantoor Hendriks Incasso. In de helft van de gevallen was WhatsApp zelfs doorslaggevend in het wel of niet betalen van de openstaande facturen in de minnelijke fase, vóórdat de zaak in de gerechtelijk fase terechtkwam. Na een succesvol 2019 verwacht het kantoor het aantal opgeloste zaken in 2020 te verdubbelen.

“Hoe rechtvaardig je het uitblijven van betalingen tegenover je klanten, als je de beschikking hebt over een direct communicatiemiddel maar daar geen gebruik van maakt?”, vraagt eigenaar en algemeen directeur Loyd Hendriks zich af. “Wij combineren daarom conventionele kanalen zoals telefoon en email met het relatief nieuwe WhatsApp”, vult hij aan. “Deze in Nederland unieke aanpak heeft zich voor onze klanten letterlijk uitbetaald.”

WhatsApp-contact vaak doorslaggevend

Het incassobureau van de broers Hendriks – Roy Hendriks is eigenaar en commercieel directeur – wist in het voorbije jaar met behulp van WhatsApp bijna 7.000 dossiers te sluiten. Hendriks Incasso heeft op die manier voor meer dan tien miljoen euro aan openstaande betalingen geïncasseerd.

WhatsApp maakte bovendien in de helft van de zaken het verschil, wijzen interne cijfers uit. Nadat de incassospecialisten de debiteuren middels dit medium op hun betalingsverplichting hadden aangesproken, voldeden deze het verschuldigde bedrag alsnog in de minnelijke fase. “WhatsApp kan dus een gang naar de rechter voorkomen, waarmee het de debiteuren én onze klanten tijd en geld bespaart”, aldus Hendriks.

Verdubbeling in 2020 en preciezere targeting

Daarnaast verwachten de broers in 2020 een verdubbeling van het aantal zaken dat zij met behulp van WhatsApp tot een goed einde brengen. Een belangrijke factor daarin is het voortschrijdend inzicht in de efficiëntste manier om dit innovatieve middel in te zetten. Zo bekijkt Hendriks Incasso per branche welke dag en zelfs welk tijdstip van verzending de kans op betaling vergroot. In de horeca bleek de betalingsbereidheid bijvoorbeeld het grootst rond half tien ’s avonds. “Elke branche is anders”, licht Hendriks toe. “Daar moeten wij als incassobureau dan ook kennis van nemen en met een flexibele werkwijze op inspelen.”

Over Hendriks Incasso

Naamgevers van Hendriks Incasso en drijvende krachten achter de onderneming zijn de broers Hendriks, Loyd en Roy. Zij werken met een team van incassospecialisten, huisjuristen en andere experts om openstaande vorderingen voor hun klanten te incasseren. Hendriks Incasso heeft negen op de tien trajecten met een positief resultaat afgesloten. Dat doet het onder meer door naast telefoon en e-mail ook WhatsApp in te zetten.

In 2020 breidt Hendriks Incasso de bedrijfsactiviteiten uit. Voortaan doet het ook aan debiteurenbeheer, waardoor klanten nog minder tijd en geld kwijt zijn aan het innen van openstaande betalingen. Ook verwacht Hendriks Incasso dat daardoor 80 procent minder zaken de incassofase ingaan, wat een verdere kostenbesparing tot gevolg heeft.