Mobile-first als Google rankingsfactor

11 april 2018 09:49

Mobile-first als Google rankingsfactor

Het algoritme van Google toont mobielvriendelijke websites hoger in de rankings. Het begrip “mobielvriendelijk” gaat verder dan alleen een responsive webdesign. Laadtijden vormen feitelijk gezien het belangrijkste onderdeel.

Toename mobiel gebruik

Een smartphone is minder krachtig dan een desktop-computer en omdat het gebruik van mobiele apparaten steeds verder stijgt, moeten websites hier optimaal op werken. Niemand wil graag wachten binnen een website en ook op een smartphone niet. Wij horen vaak de aanname van klanten dat mensen alleen de website op een smartphone bezoeken, om het telefoonnummer te achterhalen. Deze stelling is tegenwoordig niet meer waar, want Google zelf toont in zijn zoekresultaten al direct het telefoonnummer van bedrijven. Mensen gebruiken hun smartphone juist om dingen uit te zoeken. Als mensen thuis op de bank zitten of onderweg wachten op de trein duikt iedereen in de smartphone en zoeken ze van alles uit.

Positieve merkopbouw

Een mobile-first website draagt bij aan een positieve merkopbouw. De website presenteert zich optimaal op het beeldscherm, bevat snelle laadtijden en de inhoud leest makkelijk weg. Daar houden bezoekers een positief gevoel aan over. Dát is ook de reden waarom Google mobile-first websites beloont met hogere rankings. De gedachte is dat als een website goed werkt op een smartphone, dat het ook goed werkt op een desktop. Mensen laten zich niet meer beperken tot één apparaat, maar switchen constant van smartphone, naar desktop en/of naar tablet.

Twijfelt u eraan of uw website mobile-first is, neem dan vrijblijvend contact met ons op voor een gratis scan met bijbehorend adviesgesprek via info@whyce.nl.

E-commerce trends 2018

De groei in e-commerce lijkt nog lang niet verzadigd. Echter, even een webshop opzetten en erbij doen, is er niet meer bij. Hier komt bij dat u als webshop-eigenaar continu alert moet zijn voor nieuwe ontwikkelingen, want die zijn er in een groeiende markt volop.

Same day delivery

Lange levertijden zijn een obstakel voor de klant. Wie vandaag dag een product besteld, wil deze het liefst binnen 24 uur in huis hebben. Sommige webshops zijn zelfs al zo ver dat ze ‘same day delivery’ aanbieden. Waar dit eerst als luxe werd gezien, wordt dit steeds meer een must.

Daarnaast eisen consumenten flexibele bezorgopties. Steeds meer klanten kiezen er namelijk voor om pakketjes bij afhaalpunten te leveren.

Omnichannel-strategie

De trend dat bedrijven zich op verschillende verkoopkanalen richten is niet vandaag de dag. Wel blijft het voor velen nog steeds de uitdaging om al deze kanalen volledig op elkaar af te stemmen: omnichanneling. Design, content, tone of voice, service en productkeuze. Zomaar wat elementen die op elkaar afgestemd moeten zijn voor een succesvolle omnichannel-strategie.

Martkplaatsen

Alibaba, Amazon, Bol.com en ook Blokker. Deze webshops verkopen lang niet alleen meer hun eigen voorraad. Ze zijn een marktplaats waar iedereen zijn of haar producten aanbiedt. Wie weet biedt dit extra verkoopkanaal wel kansen voor uw webshop en omnichannel-strategie?! Dergelijke marktplaatsen lijken vooral voor de kleinere webshops een toegevoegde waarde. U lift mee op het reviewsysteem, zij vinden nieuwe klanten voor u en de verkoopdrempel is een stuk lager.

Websites voor je mobiel

Desktop en laptop verliezen terrein. Het afgelopen jaar namen mobiele online shoppers wederom flink toe. Het aantal aankopen via smartphone steeg namelijk 56% tegenover 2016. Nieuwe technologieën en multifunctionele e-commerce apps maken het gat de komende jaren nog kleiner.

Heeft u momenteel geen webshop, maar bent u voornemens om uw verkoopkanalen uit te breiden met een webshop? Bent u momenteel niet tevreden over de resultaten van uw webshop? Met onze 20 jaar aan kennis en expertise op het gebied van webdevelopment, webdesign, e-commerce en online marketing helpen we u graag in het verwezenlijken van de bedrijfsdoelstellingen. Neem gerust contact op via info@whyce.nl!

Wat zijn de ontwikkelingen binnen social media anno 2018?

Hoe gaat u het onderscheid maken op social media? In dit artikel lichten wij de belangrijkste social media trends toe waar uw onderneming van kan profiteren.

Het resultaat dat telt

De key performance indicators (KPI’s) van uw social media waren de afgelopen jaren met name likes, shares en comments. Dit gaat veranderen. Bereik, verkeer en conversie worden uw social media KPI’s. Niet raar, gezien social media anno 2017 gezien wordt als een volwaardig marketingcommunicatie-kanaal binnen elke online marketing-strategie. Met name op Facebook wordt resultaat aan de hand van deze KPI’s het voornaamste wat telt in 2018! Om genoemde KPI’s te verwezenlijken, is het wel nodig om extra marketingbudget te reserveren voor advertenties. Door vernieuwde algoritmes is het steeds lastiger om alleen organisch je berichten goed onder aandacht te brengen.

Video video en nog eens video!

Facebook verwacht dat komend jaar 70% van alle berichten video’s zijn. Cisco heeft zelfs de verwachting dat 80% van alle traffic op internet in 2019 video is. Bij video denkt u waarschijnlijk direct aan duur en complex, terwijl het eigenlijk alleen gaat om het toevoegen van beweging aan content. Animatie, stop motion, cinemagraphs. Allerlei vormen van video die u in 2018 inzet voor een opvallende boodschap richting uw doelgroep.

Mobile-first

Het jaar 2017 was de absolute doorbraak van mobile-first. Toch onderschatten velen deze mobiele revolutie nog altijd. De cijfers liegen er niet om. De tijd die op social media doorgebracht wordt, is meer dan 80% op een mobiele device. Is dit voor u nog niet overtuigend genoeg? Mensen kijken liefst 150 keer per dag op zijn of haar telefoon! Uw social media-campagne moet mobile-proof zijn. Hoe? Gebruik video’s en beeld die er op een mobiel beeldscherm helemaal uitknallen. Ook niet geheel onbelangrijk. Bij het verwijzen naar uw website dient ook deze uit te gaan van de mobile first-benadering.

Laat chatbots het werk doen

Zoekt u nieuwe collega die antwoord heeft op veelgestelde ‘direct messages’ op social media? Ga met een chatbot in gesprek. Zeker weten dat dit een welkome aanvulling is op uw klantenservice-team. Het is de manier om een-op-een communicatie te  combineren met automatisering. En als u uw chatbot optimaal inricht, vergroot die zelfs uw omzet!

Doe iets anders!

Middenin de drukte en overvloed aan content die op social media voorbij komt, kan het lastig zijn om op te vallen. Laat daarom de creatieve geest het werk goed. Bedenk iets spannends, leuks of aparts bij het plaatsen van social media (video-)content.

‘User Generated Content’ kan net iets anders voor uw doelgroep zijn. Het is content van uw consument over uw product of dienst. Zij willen immers maar al te graag dat deze content opgepakt wordt, hetzij positief of negatief. Voordeel van deze content is dat gebruikers het erg geloofwaardig vinden. Want wie gelooft u nou meer? De marketeer of de klant? Op deze manier draagt UGC bij aan de merkattitude en koopintentie.

Ephemeral marketing

Nog zo’n ‘anno 2018 term’ die u wellicht nog niet helemaal bekend in de oren klinkt. Ephemeral marketing! Het type marketing om net even iets anders te doen en op te vallen onder ‘Generatie Z’ (tieners). De bekende stories op Snapchat, Instagram en Facebook worden hieronder geschaard. Waarom is dit type marketing zo populair? Het heeft de ‘fear of missing out’. Omdat de content binnen 24 uur verdwijnt, wilt niemand het missen. Binnen enkele seconden kunt u als marketeer iemand prikkelen. De recent gelanceerde advertenties binnen deze stories, zorgen er ook nog eens voor dat u helemaal kan aansturen op conversie.

De absolute doorbraak van livestreaming

Ook livestreaming op social media kanalen wordt groter en groter! Het afgelopen jaar is het live streamen van beeld al doorgebroken. In oktober 2016 plaatsten 100 miljoen mensen een livestream op Instagram, terwijl dat er in oktober 2017 al 300 miljoen waren. Waarom is livestreaming nou zo populair? Nou, het geeft een exclusief kijkje achter de schermen. Wat echter opvalt, is dat bedrijven hier nog weinig op inspelen. Een gemiste kans! 2018 wordt door nieuwe advertentiemogelijkheden echter de absolute doorbraak van livestreaming. Het maakt het mogelijk livestreaming ruim van te voren aan te kondigen.

De bal ligt bij de micro-influencers

Het inzetten van een persoon of groep om uw doelgroep te beïnvloeden. Influencermarketing is sinds enkele jaren booming. 2018 wordt echter ‘The rise of the influencer’. Momenteel verliest deze vorm van marketing zijn relevantie en authenticiteit. De grote influencers dalen namelijk in hun geloofwaardigheid. Daarnaast geeft een influencer met een bereik van enkele miljoenen geen enkele garantie. Het gaat om de relevante volgers! Oplossing: maak budget vrij voor micro-influencers. Dit zijn influencers met een kleiner bereik, maar staan wel nauw in contact met uw doelgroep. Heb je moeite met het vinden van de geschikte micro-influencer? Platformen waarop micro-influencers zich aanbieden, schieten als paddenstoelen uit de grond.

Het missen van de juiste in-huis expertise of tijdgebrek kunnen het implementeren van deze tips en uw eventuele andere plannen omtrent social media belemmeren. Het uitbesteden van uw social media biedt daarin oplossing. Met onze 20-jarige expertise wisselen wij bij die behoefte graag met u van gedachten. Neem gerust contact met een van onze online marketeers op via info@whyce.nl. Tot snel!

www.whyce.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.