Gepubliceerd op 25 juni 2018

Uw bedrijf op de kaart zetten met Bedrijfsfotografie?

Bedrijfsfotografie is een zeer specifieke tak van fotografie. Dat komt doordat de foto naast het vertellen van een verhaal ook moet kunnen overtuigen van de kwaliteit van een bepaald bedrijf. Hier staan sfeer, gevoel en emoties centraal, maar met een visie en een missie van de opdrachtgever in kwestie op de achtergrond.

Deze moeten als een soort van rode draad door de foto’s geweven worden zodat de kijker uit de foto’s kan opmaken wat het bedrijf doet en waar het bedrijf voor staat. Bedrijfsfotografie is daarom een reflectie van de kwaliteit, de passie en de integriteit van een bepaalde onderneming.

Wanneer kiest u voor een bedrijfsreportage?

Bedrijfsreportages kunnen voor verscheidene doeleinden worden samengesteld. Natuurlijk zijn de foto’s uitermate geschikt voor gebruik op een website, of deze nu nieuw moet worden opgezet of aan vernieuwing toe is. Een andere reden voor de foto’s kan zijn dat er een bepaalde gelegenheid is georganiseerd en dat dit wordt ondersteund met beeldmateriaal. Het ontwerpen van een flyer, foto’s voor een brochure of voor de wachtkamer in uw bedrijf; dit zijn allemaal goede aanleidingen om een bedrijfsrapportage te laten maken. Elke situatie waarin een verhaal verteld kan worden over uw bedrijf kan een reden zijn om een fotograaf in te huren. Beelden zeggen toch vaak meer dan tekst.

Wat is het doel van bedrijfsfoto’s?

Door een bedrijfsreportage te laten maken krijgt u de kans om anderen uw bedrijf te laten zien zoals u het ziet. U geeft ze een kijkje achter de schermen, laat ze zien wat er op de werkvloer gebeurt, heeft de mogelijkheid om op details in te zoomen of om juist een overzicht te laten zien en geeft een unieke schets van wat er dagelijks gebeurt. Er zijn geen andere communicatiemiddelen waarmee u dit op deze manier kunt bereiken. Door een fotoreportage te laten maken betrekt u de kijkers bij uw bedrijf en wekt u vertrouwen op. Het is de bedoeling dat de foto’s een onderneming reflecteren waar men zelf ook wil werken en waar men zaken mee wil doen.

Op welke manier wordt een bedrijf het best in beeld gebracht?

De foto’s van een bedrijfsrapportage moeten een bepaald bericht doorgeven. Deze moeten reflecteren wat er echt op de werkvloer gebeurt en deze zullen er dan meestal natuurlijk en echt uitzien. Daarom ziet u bij bedrijfsreportages bijna nooit mensen recht in de camera kijken en ziet u geen geforceerde glimlachen. Bedrijfsfoto’s geven op een simplistische manier die voor iedereen te begrijpen is weer wat exact de essentie van de onderneming is. Om dit te bereiken is het essentieel dat u teruggaat naar de basis en dat u een zo geloofwaardig mogelijk beeld laat vormen van uw onderneming.

Van binnen naar buiten

Als u een echt doeltreffende bedrijfsreportage wilt laten maken, dan kunt u uzelf van tevoren afvragen wat de drijfveren achter uw bedrijf zijn en welke visie en missie u wilt uitstralen. Is dit niet duidelijk, dan is het moeilijk om de foto’s één geheel te laten vormen en zal het resultaat meer van geluk afhankelijk zijn dan van ervaring. Ook is het mogelijk dat de foto’s, als u dit niet doet, nep en geforceerd overkomen en alsof ze mooier zijn gemaakt dan dat het eigenlijk is.

Geloofwaardig beeld

Wilt u geloofwaardig overkomen met uw reportage, dan is het essentieel om terug te gaan naar de normen en waarden van uw bedrijf en uit te laten beelden waar u voor staat. De foto’s vertellen waarom uw bedrijf het beste is in wat ze doen en waarom een klant bij u zaken moet komen doen en niet bij iemand anders. Als de fotograaf uw bedrijf op deze manier kan blootstellen en weergeven, zal u met uw foto’s zonder woorden veel meer bereiken dan met iedere andere vorm van communicatie.

Meer weten over bedrijfsfotografie of contact met een fotograaf uit de regio? Op Fotograafgids.org vindt u een overzicht van alle fotografen in Nederland.

Onze partners