3 tips voor de verkoop van je business

24 september 2019 14:00

3 tips voor de verkoop van je business

Als je je bedrijf wilt verkopen, dan ga je voor het maximale. Heb je al concrete verkoopplannen voor je bedrijf? Of wil je eerst nog je business voorbereiden op verkoop? Je kunt ook je bedrijf verkopen om durfkapitaal te genereren. Een goed begin is het halve werk, dus bereid je goed voor op de verkoop van je bedrijf. Het is belangrijk om goed te kijken naar je bedrijfswaarde. Wij hebben 3 tips waar je op moet letten als je je bedrijf verkoopt.

Verhoog je repeterende omzet

Wat is er beter dan omzet? Terugkerende omzet. Als je je bedrijf ter overname aanbiedt, is het een goed teken als je steeds terugkerende omzet hebt. Dus werkt je bedrijf met abonnementen? Of met periodieke services? Dan is dat een pluspunt. Repeterende omzet betekent dat de omzet niet elke maand op nul begint, maar dat je altijd een zeker inzicht hebt in wat er in ieder geval binnenkomt de volgende maand. Dat is goed nieuws voor een potentiële koper en voor de waardebepaling van je bedrijf.

Zorg voor een sticky business (klantenbinding)

Als je een sticky business hebt, dan blijven klanten bij je plakken. Dan ben je eigenlijk onmisbaar voor klanten, omdat er geen goed alternatief is. Als je een goede sticky business hebt, willen of kunnen klanten niet overstappen naar een concurrent. Probeer je in het primaire proces van klanten te nestelen. Als dat niet lukt, moet je kijken of je pijnpunten kunt oplossen. Zo kun je je stickiness vergroten. Als je klanten aan je blijven plakken, heeft dat ook weer invloed op tip 1: repeterende omzet. Want als je klanten aan je bindt, blijven ze terugkomen en zorgen ze voor een terugkerende omzet. Deze twee tips beïnvloeden elkaar dus positief.

Bedenk een origineel businessmodel

Als je je bedrijf wilt verkopen, maximaliseer je je kansen als je een origineel businessmodel hebt. Nu heb je dit waarschijnlijk al bedacht toen je je bedrijf opzette, maar toch is het goed om nog eens te noemen. Want als je business model niet origineel is, moet je je gaan afvragen of je niet iets moet veranderen. Probeer daarom dingen toe te voegen waardoor je bedrijf origineel of onmisbaar is. Dit heeft trouwens ook weer te maken met tip 1 en 2. Als je een origineel plan hebt, trek je klanten. Deze klanten zorgen, als je het goed doet, voor repeterende omzet. Je kunt een origineel businessmodel hebben doordat je bijvoorbeeld patenten bezit. Als dat niet zo is, is dat ook geen ramp. Maar dan moet je wel zorgen dat je altijd je concurrentie voorblijft met unieke ideeën.

Wil je je bedrijf in de verkoop doen? Dan moet je in ieder geval denken aan deze 3 tips. Zorg voor een:

  • repeterende omzet;
  • sticky business;
  • origineel businessmodel.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.