Gepubliceerd op 1 maart 2021

Jonge onderneemster aan het roer van succesvol techbedrijf

Ze is 29 jaar en heeft geen ervaring met ondernemen of apps ontwikkelen. Toch zette zij een maand geleden een ijzersterk techbedrijf op de markt: Janet van Zelderen is oprichter van de nieuwe video dating app Vidate. Ze richtte tijdens de coronacrisis haar eerste onderneming in een groeiende miljardenmarkt op, waardoor ze ineens in een wereld vol investeerders en financieel adviseurs belandde. Hoe ga je daarmee om? Van Zelderen: “Vertrouwen staat op nummer één.”

Van Zelderen houdt er een informele en moderne werkmethode op na. Zo heeft zij een Whatsapp-groep met haar eerste groep investeerders om snel de belangrijkste updates te delen. “Mijn huidige investeerdersgroep zijn kleinere partijen die op basis van vertrouwen met mij in zee zijn gegaan. Nu ben ik op zoek naar een partij die Vidate naar een hoger niveau kan tillen. Een partij met ervaring in de branche én ervaring met het upscalen van een startup met grote ambities.”

Hierbij is het noodzakelijk dat deze partij geen stuk eigenheid afpakt. Van Zelderen staat open voor nieuwe ideeën, maar wil zeggenschap behouden. “Laatst sprak ik iemand die een bijzonder mooi bedrag wilde investeren, maar dan wel op zijn manier. Ik heb vriendelijk bedankt. Daarom zoek ik partijen die samen de app willen analyseren en valideren, waarmee ik een persoonlijke band heb en in dialoog kan gaan. Die band heb ik ook met mijn marketingbureau en mijn appbouwer. Uiteindelijk moet je het samen gaan doen.”

Eyes on the prize

Naast een marketingspecialist en een appontwikkelaar schakelt Van Zelderen financiële professionals zoals een financieel adviseur, accountant en notaris in. “Hoewel je trouw moet blijven aan je eigen gevoel, moet je je ook bewust zijn dat er veel specialisten zijn die je kunnen helpen. Als startende ondernemer moet je belangrijke keuzes niet alleen willen maken. Daarom vind ik het enorm belangrijk om mensen rond me te verzamelen die mij ondersteunen, die ik vertrouw, en die net zoals ik hun eyes on the prize hebben.”

En die prize is duidelijk. Hoewel de video dating app momenteel alleen voor Nederlandse singles te downloaden is, wil Van Zelderen met Vidate in 2025 marktleider worden in Europa en vervolgens Amerika veroveren. “In Nederland willen we vooral data valideren en de app zoveel mogelijk uittesten, maar we willen snel naar het buitenland toe. Ik krijg vaak te horen: ‘pas op, je begeeft je in een speelveld met grote jongens met diepe zakken.’ Concurrentie zal er altijd zijn, maar ik geloof erin dat wij het beste product hebben. Met ons video-concept zijn we uniek ten opzichte van elke concurrent in Europa. Ik ben heel erg tevreden met wat er nu staat maar we zullen dit jaar ongetwijfeld nog een aantal features toevoegen om onze gebruikers de beste ervaring te bieden.”