Gepubliceerd op 21 april 2021

De e-commerce trends van 2021

In 2020 werden er in Nederland 430 miljoen online aankopen gedaan tegen 258 miljoen online aankopen in 2019, een toename van 66%. 2021 gaat dit ongetwijfeld weer overtreffen. In termen van de groei van e-commerce; de cijfers zeggen het al, het lijdt geen twijfel dat e-commerce niet meer weg te denken is. Als je nieuwsgierig bent naar wat de toekomst in petto heeft voor e-commerce; wij gaan het je vertellen! Hier zijn de belangrijkste trends waar je in 2021 op moet letten.

E-commerce na COVID-19

COVID-19 heeft onmiskenbaar een van de grootste gevolgen voor e-commerce teweeg gebracht. We hebben te maken gehad met lockdowns en onze favoriete winkels werden (deels/geheel) gesloten door de overheid; massaal gingen we online wat heeft geresulteerd in een enorme toename in online aankopen. Experts hebben voorspeld dat de impact van het coronavirus niet een kortstondige boost is voor de e-commerce verkoop, maar zal blijven bestaan, zelfs nadat COVID-19 voorbij is. Mensen zijn meer vertrouwd geraakt met het idee van online kopen, omdat het handig wordt geacht en het voordeel biedt van contactloze betalingen.

Headless e-commerce wordt het nieuwe normaal

Een webshop of website bestaat uit twee delen: frontend en backend. Frontend is het gedeelte van de website wat de bezoeker kan zien. En backend is het beheer gedeelte van de website. Kies je voor een traditioneel systeem zoals Magento of Drupal, dan worden deze twee delen als één systeem opgeleverd. Bij headless wordt er vanuit het CMS alleen een API beschikbaar gesteld die gebruikt kan worden om een eigen frontend te ontwikkelen, volledig naar jouw smaak en behoefte.

De assistant

Door de introductie van Google Assistant, Alexa en Siri, is ons leven heel anders en in veel opzichten gemakkelijker geworden dan vroeger. Deze apparaten maken een significant verschil in ons leven omdat ze ons helpen bij het maken van een subtiele overgang van “typen” naar “praten”. Dit is toevallig een van de meest besproken trends in de grote wereld van e-commerce. Het zal de online wereld zoals we die kennen zeker veranderen, omdat het niet alleen de beste klantervaring zal garanderen, maar ook de toekomst van SEO zal zijn.

Marketing automatisering

Om de omzet- en groeidoelstellingen te behalen, is marketingautomatisering vaak een essentieel hulpmiddel om online bedrijven te helpen. Hiermee kan je marketingprocessen beheren en automatisch campagnes over meerdere kanalen uitvoeren. Zodra je e-commerce combineert met marketingautomatisering, krijg je het perfecte recept dat een winkelervaring van topkwaliteit biedt met een extra mogelijkheid om marketingcampagnes te maken die specifiek zijn afgestemd op jouw doelgroep. Het is ook belangrijk om te begrijpen dat marketingautomatisering veel verder gaat dan alleen het plannen van posts op sociale media en het automatiseren van e-mailmarketing; het heeft de volgende stap gezet in de richting van het aanbieden van gemakkelijk toegankelijke winkelwagentjes en aangepaste bestemmingspagina’s die een comfortabele en bevredigende klantervaring garanderen.

Kunstmatige intelligentie (AI)

Kunstmatige intelligentie wordt al gebruikt in e-commerce om intelligente productaanbevelingen te doen, klanten te helpen producten beter te visualiseren en je te helpen bij vragen van klanten. In 2021 gaat AI ook jou helpen om je klant te vinden. Steeds meer organisaties geven aan dat ze ofwel al een AI-strategie in gang hebben gezet of deze technologie aan boord zullen brengen om veel van hun functies verder te ontwikkelen en te veranderen. Intelligente algoritmen analyseren de huidige trends naast uw producten, verkoopkanalen, klanten en kopersgedrag om de beste kanalen, tijd en prijs voor uw producten te identificeren. Dit bespaart uren aan rekenwerk, het maken van grafieken en het schrijven van rapporten, en helpt merken om de verkoop te versnellen en de winst onmiddellijk te verhogen. Veel bedrijven zijn al afhankelijk van AI om hun taken uit te voeren en marktpatronen te identificeren op basis van hun browser geschiedenis, en zijn getuige geweest van een aanzienlijke stijging van hun verkoopomzet na implementatie.

Augmented Reality (AR)

Of je er nu voor kiest om mee te gaan in de ontwikkelingen van AR of niet, het is zeker taan te raden je te verdiepen in AR en de mogelijkheden hiervan. Er zijn een groot aantal consumenten die kiezen voor de volledige ervaring voordat ze hun aankoop doen. Augmented Reality stelt jou in staat om dat gemakkelijk te doen door jouw klanten een beeld te geven van het product voor ze overgaan tot de aankoop. Het meest voorkomende voorbeeld hiervan is bijvoorbeeld het kopen van meubels. Het is niet gemakkelijk om meubels te kopen als je niet zeker weet of ze in het echte leven bij je omgeving passen. Met AR kun je een bepaald object in je kamer plaatsen om je een precies idee te geven van hoe het er in werkelijkheid uit zal zien nadat je het hebt. Deze optie is nog relatief nieuw en de meeste e-commerce websites hebben deze nog niet aangeboden. Dit kan dus een geweldige optie zijn om dit te implementeren om zo een onderscheidend vermogen met je concurrenten te bewerkstelligen.

Abonnement gebaseerde modellen Deze trend lijkt de afgelopen jaren een behoorlijke groei te hebben doorgemaakt en lijkt gestaag toe te nemen. Met op abonnementen gebaseerde modellen is het creëren van een gevoel van waarde en variatie een van de meest uitdagende gebieden voor bedrijven die maandelijkse pakketten verzenden. Eenmaal gemaakt, is de uitdaging om dat vol te houden om te voorkomen dat abonnementen verloren gaan. Dit kan alleen worden bereikt door sterke ideeën te genereren die worden ondersteund door een beter begrip van de markt/doelgroepen waarop jij je wilt richten.

Nieuwsgierig naar nog meer ontwikkelingen en trends?

Er zijn genoeg ondernemingen die klaar zijn om een digitale groei te doorstaan. Daarbij is het wel van belang dat je constant op de hoogte blijft van de nieuwste ontwikkelingen op iedere specifieke markt. Weet jij al waar je op wilt focussen voor het komende jaar, maar is het nog onduidelijk hoe je die ideeën wilt uitwerken? Download de whitepaper en kijk wat er allemaal komt kijken bij jouw digitale project!

Wil je weten wat er komt kijken bij gezamenlijke ontwikkeling?

Onze partners