Waarom HR Trends niet werken

12 januari 2017 09:45

Waarom HR Trends niet werken

Trubkin PersoneelsadviesAan het einde van het jaar stroomt het internet weer vol met allerlei artikelen over de ‘HR Trends’ voor het komende jaar. Wat zijn de speerpunten van HRM in 2017? Waar gaan zij aandacht aan geven en wat moet absoluut op de kaart komen? Trends als strategische personeelsplanning, e-HRM, duurzame inzetbaarheid. Ik zie het allemaal langs komen.

En ik moet je eerlijk bekennen dat ik mij er steeds weer over verbaas. Leuk dat wij trends kennen in ons vakgebied, maar wat schiet mijn klant daar mee op, vraag ik mij dan af.

Het gaat niet om trends!

Want alle trends ten spijt, gaat het er niet om dat wij als HR Adviseurs zorgen dat we datgene doen waar werknemer en werkgever het meest bij gebaat zijn? En of dat dan strategische personeelsplanning betreft of dat het gaat om duurzame inzetbaarheid, dat is dan toch alleen maar vorm?

Ik praat met mijn klanten vaak over klantgericht werken. Want dat willen we allemaal. We snappen heel goed dat een hoge klanttevredenheid leidt tot een hogere omzet. En dat het dus belangrijk is dat we de klant tevreden houden zodat hij bij ons blijft. Dat geldt ook voor mijn klant, de werkgever. Ik heb er baat bij dat ik voor mijn klanten de juiste medewerkers aan de organisatie bindt, ze betrokken krijg en houdt en ze voldoende ontwikkel zodat ze ook in de toekomst waardevol blijven voor de organisatie. De oplettende lezer heeft wellicht al enkele trends kunnen ontdekken ;-).

Het gaat om goed HR Advies

Ik kan allerlei trends integreren in de bedrijven, maar als dat niet is wat op dat moment nodig is, sla ik de plank volledig mis. Veel belangrijker is dat ik voel en weet wat er speelt in de organisatie. Wat de uitdagingen zijn voor de komende jaren en waar behoefte aan is als het gaat om mensen. En daar op inspelen. Zorgen dat we onze concurrenten voorblijven en dat vertalen naar goed personeelsbeleid. Pas dan ben ik van toegevoegde waarde en lever ik resultaat voor de organisatie.

In mijn optiek gaat het dan ook niet om trends, maar gaat het erom dat de HR Adviseur klantgericht werkt en denkt, van buiten naar binnen zoals mijn coach altijd zei, uitgaande van de kracht van de mensen en de organisatie. En daarbij uit een scala aan HR instrumenten  dat instrument kiezen dat op dat moment het meest geschikt is. We mogen dus best wat meer commercieel en marktgericht gaan denken.

Kijk, dat vind ik dan weer een mooie trend!

Meer weten?

Meer weten over de tevreden klant en passend personeelsbeleid voor jouw organisatie, download dan mijn gratis e-book op www.trubkinpersoneelsadvies.nl/boeken of bel me voor een vrijblijvende kennismaking op 06-23440672.

 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.