Zo speel je als webwinkel in op Black Friday

7 januari 2022 13:49

Zo speel je als webwinkel in op Black Friday

Als je een webwinkel hebt, wil je natuurlijk dat je succesvol bent in de verkoop van je producten. Of dat nu om het doorverkopen van opgekochte of opgeknapte spullen gaat, zelfgemaakte goederen of gewoon fabrieksproducten in grote oplagen. Je wil gezien worden, zodat jouw producten gekocht worden. Met name tijdens Black Friday. Want dan geeft Nederland ook massaal geld uit via webshops. Als webwinkel kun je hier natuurlijk mooi aan meedoen, maar het is daarnaast ook zaak om gevonden te worden tussen de Black Friday aanbiedingen van andere webshops. En hoe ga je daar als webwinkel nu goed mee om?

Wanneer is Black Friday?

Dat begint bij weten wanneer Black Friday is. Black Friday is ieder jaar op vrijdag, maar op een andere datum. In de Verenigde Staten vieren ze op de derde donderdag van november Thanksgiving. De dag daarna is het Black Friday. Niet alleen in Amerika, maar wereldwijd. Ook in Nederland valt op die vrijdag dan Black Friday. Black Friday 2022 valt daarom op 25 november. Dat is goed om te weten als webwinkel, want dan weet je wanneer mensen aanbiedingen van je verwachten. Een webwinkel zonder Black Friday deals is in die periode natuurlijk niet het bekijken waard. 

Geschiedenis van Black Friday

Black Friday is een feestdag voor de Amerikanen. Het is overal een festijn van kortingen. Dat doen we in Nederland nu ook, maar de oorsprong van de feestdag ligt in de Verenigde Staten. Hoe Black Friday precies tot de naam gekomen is, is niet een duidelijk verhaal. Er zijn meerdere geschiedenissen die aangehaald worden. Zo wordt er gesproken over Black Friday omdat het zo druk met verkeer was, maar ook omdat er door de winkeldrukte veel criminele activiteiten plaatsvonden en ook door een dip in de economie op een specifieke Black Friday. Deze verhalen stammen allemaal nog uit de vorige eeuw. 

Voorbereiden op Black Friday 2022

Maar hoe zorg je nu dat je je goed voorbereid als webwinkel op Black Friday 2022? Natuurlijk allereerst door je aanbiedingen te bepalen. Je doet er ook verstandig aan om die aanbiedingen te verkondigen voordat het Black Friday is. Dat kan in oktober al. De echte fanatiekelingen gaan dan al kijken naar wat er te halen valt met de Black Friday kortingen. Wanneer het Black Friday is kunnen ze dan toeslaan. En zorg natuurlijk ook dat je servers de winkeldrukte online aankunnen, zodat er zo min mogelijk mis kan gaan met bestellingen.

Denk aan je bezorgdienst

Of je nu een grote webwinkel bent of een kleine webwinkel, denk aan je bezorgdienst. Tijdens de weken rond en na Black Friday hebben ze het altijd al druk. Beloof je klanten dan ook niet dat je de producten de volgende dag levert. Tenzij je misschien een kleine webshop bent en je je eigen bezorgdienst hebt en de bestellingen zelf wel op tijd kunt leveren. Maak je gebruik van een externe koerier? Ga er dan niet vanuit dat je alles op tijd kunt leveren. Je kunt ook de druk spreiden door langer Black Friday aanbiedingen te geven. Bijvoorbeeld de hele week in plaats van alleen op vrijdag.

Waar op letten met Black Friday?

Tot slot is het handig om jouw winkel op Google zo hoog mogelijk te kunnen vinden. Je bent nooit de enige die Black Friday als zoekwoord inzet. Richt je dus op je specifiekere producten in zoektermen, zodat mensen die daarop zoeken wel bij jou terecht komen. Ook kun je betalen om een advertentie boven de zoekresultaten te laten verschijnen. Bedenk vooral dat je deze periode een hoop concurrentie hebt van alle winkels en webwinkels met dezelfde producten als jij.

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.