Zo schrijf je perfecte Nederlandse voice-over scripts
22 april 2020 14:45
Ondanks de Coronapandemie blijven bedrijfsfilms een groeimarkt voor videoproducenten en voice-overs in Nederland. Sinds platforms als Facebook en Instagram de voorkeur geven aan video is een goede online video strategie voor de meeste bedrijven niet meer weg te denken. Logisch, want 1 minuut video zegt meer dan duizenden woorden. De Nederlandse voice-over die deze video’s voorziet van een stem is tegenwoordig ook online snel gevonden.
Goed, op platforms zoals Voice Over Agency, die gespecialiseerd zijn in voice acting, vind je direct een uitstekende stem. Maar, de basisregels voor een goede voice-over tekst blijven uiteraard nodig. De mannelijke- en vrouwelijke voice-overs van het Amsterdamse stemmenbureau delen daarom hun allerbeste schrijftips.
Tip 1: Schrijf voice-over teksten altijd in spreektaal
De betere documentaire voice-over klinkt als een vriend(in) die je iets heel interessants wil vertellen. Alsof hij je zelfs een geheimpje toevertrouwd. Zo’n voice-over spreekt veel meer mensen aan en daardoor trekt jouw bedrijfsfilm meer aandacht. En dat marketing voor een groot gedeelte bestaat uit aandachtrekken wordt soms nog wel eens vergeten.
Tip 2: Lees je voice-over tekst eerst hardop voor
Wanneer je een tekst in schrijftaal hebt opgeschreven zal deze direct raar klinken als je deze hardop voorleest. Daarom is dit een goede truc om direct te zien of wat je hebt opgeschreven ook ‘lekker’ klinkt in de praktijk. Vaak schrijft ook de bedrijfseigenaar mee aan de tekst, wat vaak lange en onbegrijpelijke zinnen oplevert. Door ook de eigenaar zijn quote hardop te laten oplezen wordt direct het probleem duidelijk.
Tip 3: De kunst van het weglaten
De makkelijkste zinnen om te lezen zijn korte zinnen. En dat niet alleen, ze zijn ook makkelijker om in te spreken en communiceren beter. Kortere zinnen zorgen er zelfs voor dan een Nederlandse voice-over zich beter kan concentreren op de tekst, en dat hoor je. Zo hoeft hij zich niet te vechten naar de volgende adempauze, bijvoorbeeld. Kortom: kort!
Tip 4: Een goede verhaallijn is een must
Het begin, middenstuk en het eindje. Klinkt als een simpele regel, maar veel vergeten deze basisregel. Zo wordt er regelmatig heen en weer gesjeesd wat betreft onderwerpen waardoor weinigen er nog chocola van kunnen maken. Een truc is om direct een probleem aan te kaarten: “Heb jij ook last van X? Dan is dit de oplossing!” Een goed eindje is meestal een duidelijke conclusie en/of call-to-action. Want meestal wil je mensen bewegen met jouw film.
Tip 5: Kies woorden voor je doelgroep
Als je een film moet maken voor een veel oudere of jongere doelgroep, dan is het soms best oppassen geblazen. De makkelijkste truc om dit probleem te omzeilen is om iemand uit de doelgroep mee te laten schrijven met je tekst. Veel freelance tekstschrijvers doen het schrijven in hun eentje, en dan kan dit best vaak een valkuil zijn. Want hoewel wij creatieven graag alle wijsheid in pacht hebben, is dat niet altijd het geval.
Zoals je ziet komt er nog wel iets kijken bij het schrijven van pakkende Nederlandse of Engelse voice-overs. Maar het meeste leer je misschien nog wel van gewoon beginnen met je eerste promotie- of bedrijfsfilm. En als je bovenstaande regels in acht houdt maak je in ieder geval direct een flinke stap voorwaarts qua professionaliteit.
Stemmenbureau VoiceCowboys
Lootsstraat 24H 1053NX Amsterdam
Telefoon: 020-2101214
KvK: 67510043
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.