Zo maak je het verschil in de moderetail: een interview met Westen Mode

23 mei 2024 15:31

Zo maak je het verschil in de moderetail: een interview met Westen Mode

Westen Mode is een modezaak in Musselkanaal met een rijke familiehistorie sinds 1881. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een ‘full service multibrandstore' met meer dan 150 wereldmerken onder één dak. Wat maakt de aanpak van Westen Mode uniek en wat zien zij als de grootste uitdagingen en ontwikkelingen in de moderetail? We vroegen het Ina Plaggenborg, ruim 15 jaar werkzaam bij Westen Mode als manager HR en Finance.

Familiebedrijf in Musselkanaal

Westen Mode is een begrip in Musselkanaal en omgeving. Opgericht in 1881, kunnen ze bogen op de rijke historie van de familie Westen. Na het overlijden van Goedhart Westen in 2016 is het roer overgenomen door Helena Koster. Met haar ervaring bij grote retailers zoals Ikea en de Bijenkorf weet ze als geen ander hoe ze een bedrijf als deze moet leiden. Dat doet ze dan ook met veel passie en toewijding.

Oog voor de klant

Westen Mode weet zich te onderscheiden door de unieke ligging in een klein dorp in Zuid-Oost Groningen, volop ruimte om te parkeren, een eigen atelier en café, prachtige merken voor zowel vrouwen als mannen in alle leeftijdsgroepen, enthousiaste medewerkers met een grote en langdurige binding met het bedrijf, maar vooral oog voor de wensen van de klant. Ina voegt daaraan toe:

“Onze persoonlijke service maakt ons uniek. En dat is merkbaar, want meer dan 75% van de klanten keert terug bij Westen Mode na een eerste bezoek.”

Klanten komen graag naar Westen Mode vanwege het ruime aantal merken met kleine, unieke collecties, de aandacht die ze krijgen en het ontzorgen door onze medewerkers. Met name op het gebied van gelegenheidskleding en trouwkostuums is Westen Mode toonaangevend in de regio. En ook online kan men 24 uur per dag, 7 dagen per week terecht voor de unieke collectie van Westen Mode.

Persoonlijke touch en service moeten het verschil maken

Er is de afgelopen jaren veel veranderd in de moderetail. Niet alleen bij de retailers, maar ook bij de producenten en andere partijen in de keten. Zo zijn duurzame productieprocessen en het gebruik van duurzame materialen in opmars. Verder is het bestedingspatroon van klanten door tal van invloeden van buitenaf enorm veranderd in de afgelopen jaren. Door de inflatie zijn veel meer gezinnen genoodzaakt keuzes te maken waaraan ze hun geld kunnen en willen besteden. Ina voegt toe:

“Als retailer moet je veel meer inspanningen verrichten om klanten naar jouw winkel te krijgen. Zeker ook door het marktaandeel dat grote online spelers hebben verworven. Het is belangrijk om uniek te zijn en blijven, aangezien dezelfde kleding via tal van kanalen verkrijgbaar is. Onze persoonlijke touch en service moeten het verschil maken, want op prijs kunnen we niet concurreren.”

Selectief inkopen en voorraden laag houden

Het optimaliseren van de samenwerking met alle onderdelen in de keten wordt de komende jaren steeds belangrijker volgens Ina. Goede afspraken maken met leveranciers is van essentieel belang. Het selectief inkopen en laag houden van de voorraden voorkomt bovendien dat er teveel kleding wordt gedumpt. Het dumpen van kleding is niet alleen slecht voor de portemonnee, maar vooral voor het milieu. En met een passend inkoopbeleid en een goede voorraadpositie is het niet nodig om diep te gaan in de sale.

Elkaar versterken door samenwerking

De samenwerking met andere ondernemers in de branche is en blijft van groot belang voor Westen Mode. De ervaringen die ze met elkaar delen in de plaatselijke ondernemersvereniging draagt bij aan een gezamenlijk succes. Ina zegt hierover:

“Door samen te werken met andere ondernemers in Musselkanaal en omgeving kunnen we elkaar versterken en Musselkanaal beter op de kaart zetten. Dat maakt Musselkanaal aantrekkelijker voor bezoekers van buitenaf.”

Informeren en inspireren via de webshop

Als we Ina vragen naar de grootste uitdaging bij het runnen van de winkel en de webshop van Westen Mode, zegt ze het volgende:

“Het concurreren met grote online webshops zoals Wehkamp, Zalando, Bol.com etcetera is onmogelijk. Onze webshop is een marketinginstrument en vooral bedoeld om onze klant voorafgaand aan een bezoek aan onze prachtige winkel goed te informeren over onze collecties. We willen hen vooral inspireren om naar de winkel te komen en zich te laten adviseren door één van onze ervaren stylisten.”

Daarnaast is het een grote uitdaging voor Westen Mode om de inzet van de medewerkers betaalbaar te houden in combinatie met de in de afgelopen jaren fors stijgende loonkosten en tegelijkertijd niet in te leveren op klantenservice.

Zie elkaar niet als concurrent, maar als partners

Tot slot wil Ina nog een aantal tips geven aan andere ondernemers:

“Deel informatie met andere ondernemers en leveranciers, wees transparant. Samen sta je sterker en kun je nieuwe wegen inslaan om er met z’n allen voor te zorgen dat de enorme afvalberg van niet-gedragen kleding wordt afgebouwd. Zie elkaar niet als concurrent maar als partners.”

Zo zie je hoe een modezaak zoals Westen Mode zich kan onderscheiden in de markt dankzij een persoonlijke benadering, goede service en samenwerkingen op alle vlakken.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.