Zo groei je dit jaar met je webshop

7 januari 2022 13:19

Zo groei je dit jaar met je webshop

Astrid van der Made is de oprichter van Succes met je Webshop, een adviesbureau voor ambitieuze ondernemers die hun webshop willen starten of willen opschalen. De klanten bestaan voor het grootste deel uit ondernemers die als doel hebben om hun baan in loondienst op te zeggen en op hun eigen voorwaarden willen werken. Astrid vertelt haar ondernemersverhaal en hoe ze op het idee is gekomen om de eerste E-commerce Summit van Nederland te organiseren. Hiermee wil ze ondernemers op een laagdrempelige manier inspireren om aan de slag te gaan met hun webshop.

Waarom ben je gaan ondernemen?

Ik kom uit een echt ondernemersgezin. Mijn ouders en ook mijn zus hebben een eigen bedrijf, dus ik denk dat het er wel een beetje met de paplepel is ingegoten. Toch heb ik als kind nooit de droom gehad om te gaan ondernemen, het is gewoon zo gelopen.

Voor mijn studie Biomedische Wetenschappen in 2010 reisde ik vijf dagen per week met de trein van Brabant naar Utrecht. Hierdoor bleef er weinig tijd over voor een bijbaan. Ik besloot om een webwinkel te starten. Ik werkte aan de website op mijn laptop in de trein, en op de universiteit in tussenuren. Thuis in de avond pakte ik de pakketjes in en bracht ze naar het postkantoor. Het bleek de perfecte combinatie te zijn en al gauw haalde ik er een leuk inkomen uit. Ondertussen kreeg ik steeds vaker vragen van andere webshopeigenaren over hoe ik bovenaan in Google kwam en hoe ik ervoor zorgde dat bezoekers een aankoop deden. Daar ben ik over gaan bloggen en later ook trainingen over gaan geven. Zo is mijn adviesbureau Succes met je Webshop ontstaan.

Wat is je hoogtepunt tijdens het ondernemen?

Het uitkomen van mijn boek ‘Meer verdienen met je webshop’ was mijn ultieme hoogtepunt. Zelf lees ik graag (business)boeken. Ik vind het geweldig om gewoon een papieren exemplaar te lezen, zeker in een wereld die steeds digitaler wordt. Een boek schrijven was altijd al een soort droom, iets dat ik ooit nog wilde doen. In het boek beschrijf ik het stappenplan om meer te verdienen met je webwinkel. Om er een goed inkomen uit te halen. Binnen no-time stond het boek op nummer 2 in de Bestsellertop 100 van Managementboek.nl. Iets waar ik supertrots op ben. Ik heb ook heel veel mooie reviews ontvangen van lezers die door de tips en strategieën in het boek meer winst zijn gaan maken.

Waarom ligt je hart bij e-commerce?

Ik woon al jaren in een klein dorp. Heerlijk, maar om te winkelen moet ik altijd naar een grote stad toe. Een hoop gedoe, en het winkelen zelf vind ik ook gewoon niet zo heel leuk om te doen. Ik bestel dus al jaren grotendeels online. Ik vind het ideaal. En niet alleen ik; er is al jaren een toename in het aantal consumenten dat online winkelt en het bedrag dat online uitgegeven wordt. Tegenwoordig is iedereen druk, het biedt een hoop gemak voor consumenten. Daarnaast is het zeker nu met de coronacrisis en stenen winkels die hun deuren moeten sluiten belangrijk gebleken dat je als ondernemer je risico spreidt. Moet je fysieke winkel dicht, dan heb je nog een andere manier om je klanten te bedienen.

Waarom organiseer je een summit?

Onlangs vroeg een collega-ondernemer me: “Als je volgend jaar één ding zou mogen doen om mega-impact te maken, wat zou dat dan zijn?”. Dat zette me aan het denken. Mijn missie is om zoveel mogelijk webwinkeliers te helpen om succesvol te zijn, maar ik kan dat pas echt goed doen als iedereen in mijn doelgroep mij en mijn bedrijf kent. De online summit is een vijfdaagse masterclassserie waarin ik 24 andere topondernemers interview over hun successen binnen de e-commerce, hun tips, strategieën en valkuilen. Megawaardevol voor mijn doelgroep, want zij worden een week lang op allerlei onderwerpen/gebieden geïnspireerd om hun bedrijf een vliegende start te geven of op te schalen. Maar ook waardevol voor de sprekers, die hiermee ook hun naamsbekendheid vergroten. Win-win.

Wat hoop je dat de summit zal opleveren?

Allereerst hoop ik dat de deelnemers genoeg inspiratie, tips en verhalen tot zich nemen om hun webshop op te schalen (of te starten) en dat zij hiermee hun omzet en winst verhogen en met meer plezier werken, zodat hun droom – kunnen leven van hun webshop – een stukje meer werkelijkheid wordt.

Waarom is de summit gratis?

Ik geloof in de kracht van kennis delen en ervaringen uitwisselen. Daarnaast wil ik met de summit mijn naamsbekendheid vergroten en echt impact maken op mijn doelgroep. Mijn bedrijf nog meer op de kaart zetten. Omzet is belangrijk, maar geld is nooit mijn drijfveer geweest, vandaar dat de summit gratis is.

Meer informatie over de summit

Heb je nog tips voor ondernemers?

Wat ik zou willen meegeven aan andere ondernemers is vier je successen! Hoe klein ze ook zijn. Ik vind het ondernemen geweldig. Ik zou nooit meer anders willen, maar het kan ook heel pittig zijn. Door stil te staan bij elk succes dat je behaalt, houd je het leuk en blijf je gemotiveerd, ook in lastigere tijden.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.