Zet Demand Generation in voor duurzame groei van jouw B2B-onderneming
16 augustus 2023 09:49
Een snelle blik op de B2B-marketing trends laat een verschuiving zien. Waar ondernemers voorheen marketing afrekende op aantallen leads, is er nu een nieuwe mindset terrein aan het winnen: Demand Generation. Maar wat betekent dit precies? En hoe kun jij dit inzetten voor maximale groei?
Lead Generation
Iedere ondernemer kent het wel: de constante druk van de jacht op nieuwe klanten. Lead Generation draait om het identificeren en benaderen van potentiële klanten voor jouw business. Je bent wellicht geneigd om hier al je energie in te stoppen. Maar pas op, want de korte termijn focus van Lead Generation kan uiteindelijk je groeipotentieel beperken.
Het brede perspectief: Demand Generation
Terwijl Lead Generation focust op het 'wat', graaft Demand Generation dieper naar het 'waarom'. Waarom zou iemand interesse hebben in jouw bedrijf? Het is het proces van het opbouwen van een merk, het delen van je verhaal en het creëren van een authentieke vraag in de markt.
De vraag creëren gebeurt voornamelijk door kennis te delen. LinkedIn is hier het aangewezen platform voor en dit zie je dan ook aan de lopende band gebeuren.
Om op te vallen is het belangrijk een keuze voor een niche te kiezen: wie help je met welk probleem en wat is jouw oplossing?
De expertise moet van je posts afspatten, zonder dat het te veel reclame wordt. Houd het objectief en wees subtiel met verwijzingen naar je business.
De synergie tussen Demand Generation en Lead Generation
Ze moeten samenwerken. Denk aan een tweemotorig vliegtuig. Als slechts één motor draait, kun je wel vliegen, maar niet optimaal. Investeer eerst in het creëren van vraag. Wanneer jouw merk stevig is verankerd en je verhaal resoneert bij je doelgroep, zul je merken dat je het benaderen van prospects veel effectiever wordt.
De onbekende factor: de Dark Funnel
Ondernemers weten: niet alles is goed meetbaar. De Dark Funnel refereert aan het deel van het koopproces dat buiten ons directe zicht, of dat van de analytics-tools, valt. Misschien
horen mensen over jou via-via of hebben ze je bedrijf meerdere malen zijdelings online gezien. Hoewel deze interacties ongrijpbaar zijn, worden ze wel positief beïnvloed door een sterke Demand Generation-strategie.
Conclusie
Voor B2B-ondernemers die echt vooruit willen, is de boodschap duidelijk: combineer het bouwen van authentieke vraag en het gericht benaderen van potentiële klanten. Door Demand Generation en Lead Generation hand in hand te laten gaan, leg je een stevige basis voor een duurzame groei van jouw onderneming.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.