Zelf werven en selecteren versus werving en selectie uitbesteden
22 maart 2023 09:04
De huidige krapte op de arbeidsmarkt maakt het voor ondernemers niet makkelijk om aan personeel te komen. Bedrijven wringen zich in allerlei bochten om medewerkers te rekruteren en vervolgens aan zich te binden.
Ov-kaart vergoedingen, trajecten voor persoonlijke ontwikkeling en hogere salarissen moeten het aantrekkelijk maken voor kandidaten om bij een bedrijf te solliciteren. Toch lijkt het veel bedrijven nog niet te lukken. Welke alternatieve wervingsmethoden kun jij toepassen om aan de juiste kandidaat te komen?
Werving en selectie door een extern bureau
Ondernemers hebben het vaak al druk genoeg met ondernemen en het personeelstekort doet de takenlijst van de baas niet korter worden. Het uitbesteden van werving en selectie kan dan een interessante stap zijn. Schrijf zelf een pakkende vacaturetekst met alles over de baan wat de potentiële werknemer moet weten en laat externe recruiters aan de slag gaan. Uiteraard is het belangrijk om met het recruitmentbureau te sparren over de persoon naar wie je op zoek bent en haar of zijn takenpakket. Om immers een geschikte kandidaat te vinden, moet jouw vacaturetekst representatief zijn voor degene die je zoekt. Blijft jouw vacature lang, vaag en op de vlakte? Grote kans dat er iemand geselecteerd wordt die nog niet zo goed weet waar zij of hij naar op zoek is.
Werving door een extern bureau, zelf selecteren
Wie een account heeft op LinkedIn zal regelmatig in contact komen met recruiters die met mooie woorden proberen om je hun vacatures in overweging te laten nemen. Een beter passende strategie is echter om werving en selectie uit te besteden aan een bureau die daadwerkelijk op zoek gaat naar de perfecte match tussen kandidaat en bedrijf. Heb je bijvoorbeeld een Online Marketing Vacature open staan, dan heeft zo’n bureau vaak een eigen database met geschikte kandidaten. Door slim te zoeken in hun eigen database kunnen ze snel en slim relevante kandidaten selecteren, met wie jij vervolgens zelf sollicitatiegesprekken kunt voeren. Zo besteed je werving uit, maar selecteer je zelf.
Zelf werven en selecteren
Ben jij geen fan van externe bureaus die voor jou gaan werven en selecteren? Dan is het zaak om je bedrijf op een originele en creatieve manier te presenteren. Je wil immers niet dat je het zoveelste bedrijf bent dat met vage vacatureteksten de juiste kandidaat probeert te vinden. Kies er bijvoorbeeld voor om een video te maken van jouw bedrijf, het team waarin de werknemer komt te werken en de taken die bij de functie komen kijken. Niet alleen krijgt de werknemer dan een goed beeld van hetgeen wat van haar of hem verwacht wordt, maar ook fungeert de video als sfeerimpressie. Zo laat je zien wat werken bij jouw bedrijf betekent en waard is.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.