Xerox zoekt monobrand concessionaires voor Xerox Business Centers
19 oktober 2021 12:08
Terwijl er al langer in de markt een trend van ‘ontprinting’ gaande was, werd die door Covid nog eens extra versneld. Bedrijven zijn in snel tempo aan het digitaliseren. Ook binnen het MKB wordt er gedigitaliseerd. Zo heeft een kleine eindgebruiker nog hooguit één printer nodig, maar daar is wel een digitaliseringsslag aan vooraf gegaan. En in deze tijd, waarin ondernemers bedrijfsprocessen anders zijn gaan bekijken, willen zij gesteund worden door lokale partners die zich dichtbij hen bevinden. Xerox ziet deze trend al geruime tijd en heeft binnen de overheid en grootzakelijke markt enorm veel ervaring in het projecten die van print naar digitaal gaan. In Nederland is het bedrijf nu begonnen om deze kennis naar het MKB over te zetten en ondernemers te ondersteunen bij hun digitalisering.
“Bij een Xerox Business Center (XBC) in de regio kunnen ondernemers terecht voor meer dan alleen traditionele printoplossingen, zoals touchscreens, complete Microsoft 365 werkplekken, verleasen van laptops en IT-oplossingen, document management en audio visuele oplossingen”, beloven Wouter Dijk - Director Sales en Channel Expansion Director Robbert de Bles van Xerox. Inmiddels zijn er met lokale IT-ondernemers vijf XBC’s geopend: Amsterdam, Arnhem, Sneek, Hengelo en Den Haag en Xerox wil er nog zes openen en zoekt daarvoor ondernemers.
Marktpotentieel in de regio’s
“We zien een enorm groeipotentieel”, benadrukt Robbert de Bles. ”Met nieuwe, regionale XBC’s willen we een sterkere positie claimen in het MKB en niet alleen op het gebied van printing. We focussen in onze nieuwe meerjarenstrategie op meer marktdruk en meer zichtbaarheid in het MKB. We zijn de laatste jaren vooral bezig met complexe dienstverlening in de centrale overheid, de zakelijke dienstverlening en de zorg. Met deze lokaal opererende partners verbeteren we onze dienstverlening naar het MKB. potentiële nieuwe Xerox klanten kon beter. Met een nieuw concept, de XBC-formule, willen we die relaties versterken”. Samen met de reeds bestaande channel partnes ziet Xerox genoeg mogelijkheden om hét antwoord te formuleren voor de digitaliseringsslag die ook het MKB momenteel door maakt.
Het concept
Met het XBC-concept wil Xerox meer synergie bereiken onder zijn monobrand partners en samen de kansen vergroten in de Nederlandse markt. Het gaat daarbij ook om het delen van kennis en knowhow, zegt Wouter Dijk. De nieuwe XBC’s zijn aanjagers voor de vele unieke oplossingen, het zijn ondernemers in de regio met een lokaal netwerk en die snapt hoe zijn regio in elkaar steekt.
Het XBC-concept betekent dat partners de status Authorised Concessionaire ontvangen van Xerox en 'voor eigen resultaat en rekening' ondernemen. “We ondersteunen de ondernemers van A tot Z, het is echt een turn key concept waarbij we ze helpen om snel up-and-running te zijn”, aldus Robbert De Bles. “Nu hebben we vijf XBC's – en we zoeken zes nieuwe partners die een portefeuille hebben dat verder gaat dan het traditionele verdienmodel van managed print services. Wij geloven erin dat de MKB-er alleen goed gesupport kan worden en dat je alleen écht relevant kunt zijn als IT-ondernemer als het portfolio breder is. We zoeken dus echt partners met diensten als Device-as-a-Service, managed IT-services of audiovisuele oplossingen. Een MKB-er naar op zoek is in een IT-partner met een Kantoor ICT aanbod.” Xerox laat de partners ondernemen en biedt actieve marketing support, zoals een kant-en-klare website, en het bedrijf biedt kredietfaciliteiten voor nieuwe XBC's. Een XBC’s is gemiddeld binnen drie maanden in bedrijf.
“We bieden een A-merk waar je je als ondernemer meteen mee kunt profileren. Xerox is een bekend merk dat een prominente plek in de mindset van eindgebruikers heeft. De bekendheid is hoog en als merk staan we goed aangeschreven”, aldus Wouter van Dijk. “Dat geeft ondernemers kansen. En je profiteert van de A-level service, A-level oplossingen, innovaties, maar ook de kennis en ervaring die we hebben.”
Partners gezocht
Xerox Nederland is met name op zoek naar partners in het noorden en het zuiden van het land. “Dat zijn de groeiregio’s waar veel MKB-ers zitten en veel goede familiebedrijven actief zijn, aldus Wouter van Dijk. “We kunnen daar een verschil maken, want we zien veel ondernemers die echt op zoek zijn naar Xerox technologie en diensten met een regionale benadering. De nieuwe XBC's kunnen net zo goed partijen zijn die nu nog bij een andere printleverancier zitten, maar we willen graag dat ze 'mono brand concessionaire' worden.”
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.