'Werkgevers moeten preventie zien als businessmodel tegen ziekteverzuim'

2 juni 2023 09:59

'Werkgevers moeten preventie zien als businessmodel tegen ziekteverzuim'

Dit is een expertquote van Suzanne van Pelt, CEO en co-founder, Smart Health.

Vorig jaar kostte het ziekteverzuim in Nederland 27 miljard euro. De enige manier om dit bedrag bewezen effectief te verlagen, is inzetten op preventie. Werkgevers spelen hierin mijns inziens een cruciale rol. Als stakeholder kunnen zij enerzijds actief bijdragen aan de gezondheid van hun medewerkers. Bovendien kunnen ze de maatschappij, inclusief de overheid activeren om veel meer te investeren in preventie. We moeten ons realiseren dat preventie op lange termijn een veel winstgevender model is. Voor bedrijven maar ook voor de hele samenleving.

Een zieke medewerker kost al gauw zo’n 250 euro per dag, terwijl voor een veel lager bedrag per persoon per jaar effectief gewerkt kan worden aan gezondheidspreventie waarmee ziekte wordt voorkomen. Wanneer een organisatie precies zou weten wat de gezondheidsindex is van het bedrijf, en op welke punten deze nog verbeterd kan worden, is het in mijn ervaring mogelijk om het ziekteverzuimcijfer met 20 procent te verlagen. In theorie zou dat voor Nederland dus een kostenverlaging van 5,4 miljard euro kunnen betekenen.

Een gezondheidsindex levert inzichten op, waarmee gerichte maatregelen genomen kunnen worden die verzuim deels kunnen voorkomen. Waarom investeren in een bedrijfsfitness als gebrek aan beweging niet het belangrijkste probleem is? Of waarom het aanbod in de kantine aanpassen als stress op bepaalde afdelingen een groter probleem is dan gezonde voeding? Meten is weten; de oplossing ligt in een gerichte analyse en een aanpak gebaseerd op medisch gevalideerde data. Zowel voor bedrijven als in de publieke sector.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.