Welke eyeopeners heb jij voor de branche?

11 mei 2022 08:30

Welke eyeopeners heb jij voor de branche?

Heb jij een echte eyeopener voor de branche of kennis waarmee jij anderen verder kan helpen? Dan is thought leadership dé manier om jezelf en jouw organisatie op de kaart te zetten. Het laat zien dat jij verstand van zaken hebt en waar je van toegevoegde waarde kunt zijn. De expertstatus onderscheidt jou van de concurrent en geeft je geloofwaardigheid een boost. Deel je kennis en heers.

Thought leadership is voor B2B-organisaties een effectief middel om naamsbekendheid op te bouwen of te vergroten. Je kan denken aan een blog of whitepaper, maar ook een podcast of video zijn populair om kennis te delen met een groot publiek. Belangrijk is dat je vooraf bepaalt met wie jij je expertise wilt delen. Op basis daarvan stel je vast welke vakmedia relevant zijn (wat leest jouw doelgroep?). Zo zijn er op IT-gebied verschillende redactionele platforms en bladen; van algemene IT-bladen tot IT binnen customer service of partnerkanalen. Bedenk eerst welk medium en format het best bij je past: bijvoorbeeld vaste gastauteur, blogger, vlogger of expert in een specifieke redactionele rubriek.

Maak geen reclame

In hun zoektocht naar een goed verhaal staan redacties vaak open voor vernieuwende content van derden: een visie, een trend, een mening die stof tot nadenken geeft. Verpak geen commerciële boodschap in je verhaal. Onafhankelijkheid maakt je betrouwbaar en geloofwaardig; het versnelt je expertstatus. Dus laat die reclame voor je merk achterwege (het overleeft sowieso de eindredactieslag niet).

(Her)ken mogelijke haakjes

Thought leadership draait niet alleen om het delen van expertise. Je wordt ook het gezicht van de organisatie. Bedenk daarom goed waar je (de organisatie) voor staat. Wat wil je uitdragen en voor welke topics wil jij gezien worden als expert? Wat zie je in de markt bij organisaties, wat zijn op dit moment de actuele trends en thema’s? Een probleem bij klant x speelt misschien ook bij andere klanten in de sector. Welke oplossingen of inzichten heb jij voor deze vraagstukken? Ken de marktbehoefte en actualiteit; speel daarop in met relevante content. Hou zeker ook de trending topics en redactionele kalenders in de (vak)media in de gaten voor mogelijke haakjes waar jij je expertise aan kan ophangen.

Effectief PR-middel

Regelmatig proactief je kennis en expertise delen, leidt tot meer naamsbekendheid, ook binnen het netwerk van journalisten. Groot pluspunt: op termijn weten zij je te vinden voor input, een quote of misschien zelfs een rondetafelgesprek of interview over een specifiek topic. Zo bouw je aan je expertstatus en dat gaat je indirect meer klanten opleveren. Organisaties weten je te vinden als zij hulp nodig hebben bij dat specifieke onderwerp. Autoriteit claimen vraagt wel om continuïteit en kost tijd. Toch is het absoluut een effectief PR-middel om jezelf en je organisatie als expert op de kaart te zetten. Laat jezelf zien. Laat jezelf horen. Welke eyeopeners ga jij delen met de branche?

Influx PR & Communicatie
Het Rietveld 55a
7321 CT Apeldoorn
Tel. 055 3663034
E-mail info@influx-pr.com
www.influx-pr.com

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.