
SEO schrijven is een onderdeel van SEO dat de laatste jaren enorm aan populariteit heeft gewonnen. Steeds meer SEO-specialisten bieden het als dienst aan en ook zijn er speciale trainingen voor SEO-schrijven te vinden op het internet.
Waarom is SEO-schrijven zo populair?
Schrijven voor de machine Google is niet hetzelfde als schrijven voor mensen. Een machine beoordeelt teksten nu eenmaal anders dan een mens. Vaak zie je dat een goed geschreven tekst (voor mensen) de top van Google niet haalt, en andersom.
Al sinds het bestaan van Google hebben SEO-teksten andere strategische plekken dan teksten geschreven voor mensen. Denk bijvoorbeeld alleen maar aan een title tag en meta description. Als je niet voor Google schrijft dan zijn dat onnodige gegevens. Mensen zien deze data niet eens, het is meta data die in de broncode van de webpagina staat. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
SEO-schrijven was vroeger veel simpeler, de strategische plekken waren makkelijker te vinden. Nu is SEO-schrijven complexer, en dat komt door de inspanningen van Google.
Google beoordeelt SEO-teksten anders
Google beoordeelt de teksten die hij indexeert tegenwoordig anders dan vroeger. Dat komt omdat Google ‘slimmer’ is geworden. Tenminste, dat beweren veel mensen en Google zelf ook. Of Google ook echt slimmer is geworden is de vraag, maar Google houdt in elk geval rekening met meer rankingfactoren dan vroeger.
Kort samengevat: Google kijkt naar het geheel der factoren als hij een webpagina rankt. Waar vroeger een title tag en het gebruik van exacte zoekwoorden bijvoorbeeld belangrijke wegingsfactoren waren zijn de wegingsfactoren nu verdeeld over een groter aantal. De taart met wegingsfactoren is als het ware toegenomen. En je moet ze het liefst allemaal behandelen voor een maximaal resultaat.
In het huidige SEO-schrijf-tijdperk is het mogelijk dat je bijna alles goed schrijft en toch een kleine factor van een SEO-tekst niet meeneemt, en dan de top van Google niet haalt. In dat licht bezien zijn ogenschijnlijk kleine factoren zoals bijvoorbeeld alt tags of interne links nu wel erg belangrijk.
Als je ze niet hebt dan heb je een probleem. En die complexheid maakt dat SEO-schrijven zo populair is. Er valt namelijk een hoop te winnen of verliezen in dit vakgebied.
Google updates
Door de introductie van Google updates als Penguin en Panda konden we al zien dat content steeds belangrijker werd. De waarde van links werd door deze updates immers minder belangrijk en daar moest iets voor in de plaats komen.
Dat werd content en in navolging daarvan SEO-schrijven.
Natuurlijk is SEO-techniek ook belangrijk. Maar technische SEO heeft toch meer zijn eigen plekje in het SEO-landschap en staat buiten de beschouwing van dit artikel.
Content is King
Rond de begin van de bovengenoemde Google updates werd ook het begrip content is king geïntroduceerd. Content is king impliceerde dat goede content het belangrijkste onderdeel van Google was (en als dat niet zo was dan werd dat wel gesuggereerd). Maar wat betekent dat eigenlijk? Content is king!
We spreken in de SEO-industrie vaak van content is king, in relatie tot een goede tekst.
Het is alleen de vraag wanneer content ook echt king is
De misvatting is, dat content king is wanneer lezers de tekst goed vinden, hem delen en geëngageerd zijn. Maar dat is natuurlijk niet zo. Dit is in een ideale wereld het geval, alleen bij Google werkt het anders. Google is namelijk een machine. Voor Google is content king wanneer de tekst goed is voor Google.
De SEO tekst is dus goed als de machine hem snapt.
En zoals al gezegd beoordeelt Google een tekst anders dan een mens. Content is dus king wanneer je aan de taart met wegingsfactoren hebt voldaan.
Verschuilen achter te weinig kennis
De reden waarom veel SEO-specialisten en online marketeers het content is king argument omarmen heeft te maken met een gebrek aan SEO-kennis. “Google is zo ontzettend slim geworden dat trucjes niet meer werken” is een argument dat ik vaak hoor. Maar als je dit argument hanteert dan ben je als het ware al verloren en is het inhuren van een SEO-specialist ook verspilde moeite. Google is immers niet meer vatbaar voor trucjes?
Wanneer is content ook echt de koningswaardig?
Voor Google is content dus king als de machine het begrijpt. En om Google content te laten snappen moet je aan de voorwaarden van de taart der wegingsfactoren voldoen. Dat betekent dat je veel factoren moet behandelen. Dan pas is je content king.
Wil jij ook SEO schrijven zodat je content king is (voor een machine)
SEO training
Ik geef regelmatig SEO-schrijftrainingen dus wil je voor jouw bedrijf goede SEO-teksten schrijven die de tand des tijds kunnen doorstaan, boek dan een training SEO schrijven.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.