
Een goede klantenservice is voor elk bedrijf belangrijk. Toch wordt klantenservice voor bezorgdiensten vaak over het hoofd gezien. Dat terwijl klantenservice voor bezorgdiensten juist extra belangrijk is. Waarom? Dat gaan we in dit artikel uitleggen.
Wat is klantenservice bij bezorgbedrijven?
Een transportbedrijf dat streeft naar een uitstekende klantenservice moet:
- Snel op vragen en verzoeken reageren
- Tijdige statusupdates geven
- Transparantie bieden
- Afspraken nakomen
- Proactieve oplossingen bieden bij een probleem
Waarom is klantenservice belangrijk?
Hieronder volgen een aantal redenen waarom klantenservice belangrijk is voor koeriers, maar ook voor andere bedrijven.
De klanttevredenheid verbeteren
Als klanten contact opnemen met de klantenservice, dan willen ze hun vraag snel beatwoord hebben of een probleem snel opgelost. De tevredenheid van de klant is dan ook afhankelijk van hoe snel de klantenservice het probleem oplost.
Positieve ervaringen moedigen klanten aan om te delen met anderen
Ook al bestaan er nu veel online mogelijkheden om een beoordeling achter te laten. Mond-op-mond reclame is nog altijd de beste manier om klanten te werven.
Door een goede klantenservice aan te bieden moedig jij jouw klanten aan het woord door te geven aan mensen die zij kennen, ze hebben immers een tevreden ervaring met jouw bedrijf.
Meer omzet!
Klanten goed behandelen heeft een grote impact op de omzet van een bedrijf.
Meer dan 7 op de 10 koopervaringen hangen af van hoe klanten zich behandeld voelen.
Er voor uw klanten zijn kan hun vertrouwen in het kopen bij jou vergroten. Het kan er ook voor zorgen dat ze meer uitgeven. Uit onderzoek blijkt dat 68% van de consumenten bereid is meer te betalen voor diensten en producten van een bedrijf dat een betere klantenservice biedt.
Uiteindelijk groeit de omzet van organisaties die superieure klantenservice bieden met 4% tot 8% boven die van hun concurrenten. Het omgekeerde is ook waar. Slechte klantenservice kan de winst in een neerwaartse spiraal brengen.
Goede klantenservice vermindert klantverloop, waardoor klanten blijven terugkomen
Je wilt ervoor zorgen dat klanten vaker terugkomen. Je kunt het verloop van klanten op een aantal manieren verminderen, maar een van de beste manieren is door je te concentreren op uitstekende klantenservice. Het blijkt dat 75% van de mensen naar een bedrijf zou terugkeren vanwege een uitstekende klantenservice.
Een voordeel bij de concurrenten
Tegenwoordig hoef je niet alleen maar op prijs en kwaliteit te concurreren. Het verschil tussen twee soortgelijke koeriers kan hem net in de klantenservice zitten.
De overgrote meerderheid van de mensen geeft toe dat ze trouwe klanten zijn van een bedrijf omdat het geweldige klantenservice levert.
Anderzijds zou 61% van de consumenten na één slechte ervaring overstappen naar een concurrent.
Ze komen waarschijnlijk ook niet meer terug. De meeste klanten gaan niet terug naar een bedrijf waarmee ze een slechte ervaring hadden, zelfs niet als een vriend hen vertelt dat de service beter is geworden.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.