Waarom duurzaam ondernemen wél werkt

2 september 2022 13:35

Waarom duurzaam ondernemen wél werkt

Duurzaam ondernemen is voor steeds meer bedrijven een relevant thema. Het behelst het bewust omgaan met energie en investeren in groene alternatieven. Dat is nodig, want bedrijven moeten binnenkort voldoen aan Energielabel C. Maar misschien nog wel belangrijker: duurzaam ondernemen werkt! Bedrijven plukken er de vruchten van, meer nog dan alleen het besparen van energie. Dit is waarom duurzaam ondernemen wél werkt. 

Wat is duurzaam ondernemen?   

Voordat je als ondernemer begint met duurzaam ondernemen, is het belangrijk om te weten wat het begrip precies inhoudt. Duurzaamheid is dan ook een term die te pas en te onpas wordt gebruikt, en soms zelfs misbruikt, om als bedrijf aan te tonen dat je bewust bezig bent met de wereld om je heen. 

In de essentie is duurzaam ondernemen een aanvullende metric op het Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Het betekent net zoveel als ondernemen met een gezonde balans tussen milieu, sociaal ethische kwesties en winst. Ook wel bekend als de 3 P’s: Profit, Planet en People. Uiteraard mag dat in de praktijk ook resulteren in een verbeterd imago voor jouw bedrijf. Ondernemers kunnen dit onder meer doen in de vorm van isolatie, zonnepanelen, verbeterde afvalverwerking of een duurzamer productieproces.

Wat levert het op? 

De belangrijkste vraag als het gaat om het verduurzamen van een bedrijf: wat is de output? Want duurzaam ondernemen is leuk, maar winst vormt nog altijd het bestaansrecht van profit organisaties, hoewel dat niet het enige is dat telt. Gelukkig zijn er diverse voordelen gekoppeld aan duurzaam ondernemen die aantonen dat winst maken en duurzaamheid prima samengaan. Wat kan een bedrijf winnen bij duurzaam ondernemen? 

Kosten besparen 

Wie winst wil maken, zal eerst kijken naar kostenbesparende maatregelen. En dat hoeft niet ten koste te gaan van het personeel. Duurzaam ondernemen is onderdeel van een toekomstvisie, hetgeen betekent dat je kunt investeren in groene energie en spaarzamer omgaat met het huidige energieverbruik. Bedrijven besparen zo flink op de jaarlijkse energierekening. Zo kunnen bedrijven zonnepanelen kopen, CO₂-uitstoot compenseren of producten duurzamer produceren. 

Nieuwe doelgroep 

En zelfs een uitbreiding van de traditionele doelgroep. Door duurzaamheid onderdeel te maken van de bedrijfsvoering, raken meer mensen geïnteresseerd in je producten of diensten. Duurzame groei, maar dan net even iets anders. Het is natuurlijk wel belangrijk om de nieuwe duurzame strategie niet (volledig) ten koste te laten gaan van je traditionele doelgroep. 

Imago en marktpropositie 

Elk bedrijf wil zich onderscheiden op de markt. Waarom zouden consument of klanten de voorkeur moeten geven aan jouw product of dienst? Misschien ben je momenteel één van de marktleiders, maar je concurrenten zitten niet stil. En aangezien de algemene markttendens steeds meer richting ‘duurzaam ondernemen’ neigt, is het belangrijk om je bedrijfsvoering mee te bewegen. Dat resulteert naast terreinwinst ten opzichte van de concurrentie ook in een verbeterd imago, goed (jong) personeel en een gunfactor. 

Leiders van de energietransitie 

Bedrijven die inmiddels al de duurzame stap hebben gezet, of op het punt staan om dit te doen, zijn koplopers in de energietransitie. Duurzaam ondernemen is nog altijd een ontwikkeling die gaande is; één waarbij nieuwe kansen zich blijven voordoen. Kansen om een positieve bijdrage te leveren aan People, Planet en Profit. 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.