Voor de Waarderworst mag gelukkig wél reclame gemaakt worden

13 september 2022 13:42

Voor de Waarderworst mag gelukkig wél reclame gemaakt worden

Vlees is goed voor 40 (!) procent van alle broeikasgasuitstoot die vrijkomt bij de productie van het voedsel van de gemiddelde Nederlander. Vlees overslaan is een van de grootste stappen die je als individu kunt zetten om je CO2-voetafdruk te verkleinen. De gemeente Haarlem heeft dan ook sinds kort een verbod gesteld op het reclame maken voor vleesproducten in de openbare ruimtes.

Ondernemer en eigenaar van de Oesterzwam kwekerij ‘Lekker Zootje’ Tjalling Gerus heeft wel een idee hoe hij deze reclame ruimtes kan vullen. Middels een crowdfund campagne via CrowdAboutNow wil hij de Waarderworst op de markt brengen: een 100% vegan borrelworst welke is geïnspireerd op de Franse fuet. Met succes, de campagne heeft al ruim 12.000 euro opgehaald binnen twee weken tijd.

Vlees alternatieven

“Vroeger was het best een opgave om de stap te maken naar een vegetarisch dieet en bijvoorbeeld vlees over te slaan. Er waren weinig echt lekkere en gevarieerde alternatieven. Maar vandaag de dag heb je zoveel keuze dat de stap naar een dieet zonder vlees zó gemaakt kan worden” aldus Tjalling Gerus van Lekker Zootje, die in de Waarderpolder in Haarlem gestart is met een circulaire oesterzwam kwekerij en zowel verse oesterzwammen als vegan snacks op basis van die zwammen produceert.

Met het bieden van goede alternatieven voor vlees wordt de overstap naar een vegetarisch of vegan dieet nog makkelijker gemaakt.

Waarderworst

“Ik merkte toen ik zelf geen vlees meer at eigenlijk dat voor de meeste zaken al een goed alternatief te koop was, behalve voor een lekkere hartige droge borrelworst zoals een Franse fuet of saucisse. Eigenlijk heel gek gezien de populariteit van deze worsten in de horeca of thuis bij de borrel. En eigenlijk waren heel veel mensen die ik daarover sprak het direct met me eens”.

Zo is het idee van de Waarderworst ontstaan; een 100% vegan borrelworst met als hoofdingrediënt de oesterzwammen uit de eigen kwekerij. “Het is nog niet zo makkelijk om een goede worst te ontwikkelen, maar in samenwerking met Studio Fava, een gerenommeerd bureau, gespecialiseerd in vegan producten is het toch gelukt. Na verschillende proefsessies is er nu een recept waarin de worst een mooie structuur heeft, sappig is en een lekkere bite heeft. Echt lekker dus”.

Crowdfunding

Via het crowdfundingsplaform CrowdAboutNow voert Tjalling campagne op enthousiastelingen te verzamelen om het doelbedrag van 20.000 euro mee op te halen. Met dit bedrag kan Tjalling van start met het produceren en op de markt brengen van de droge worst. “Heel gaaf om te zien dat binnen 2 weken al meer dan 80 mensen ook echt bereid zijn om het project te steunen”.

Zo kunnen we het project echt van de grond krijgen!”. Tjalling droomt ervan om in de toekomst nog veel meer mensen erop te attenderen. ‘De reclame ruimte die in mijn eigen gemeente Haarlem beschikbaar is gekomen lijkt mij hier een uiterst goeie plek voor!”.

Tot 30 september kunnen supporters hun Waarderworst bemachtigen via de voorverkoop. Meer informatie vind je via deze link: https://crowdaboutnow.nl/campagnes/waarderworst

“Zo is de cirkel rond of beter gezegd, circulair. Net zoals de Waarderworst” aldus Tjalling.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.