Vijftig verhalen van bijzondere en inspirerende ondernemers gebundeld in boek ‘Ondernemers zijn net mensen’

17 november 2020 09:11

Vijftig verhalen van bijzondere en inspirerende ondernemers gebundeld in boek ‘Ondernemers zijn net mensen’

In het nieuwe boek Ondernemers zijn net mensen dat nu verkrijgbaar is staan de verhalen van vijftig kleurrijke en inspirerende ondernemers. Auteur Cor de Graag laat in 548 pagina’s ondernemers aan het woord die vertellen over hun weg naar succes. De verhalen zijn groter dan een standaard interview en kleiner dan een biografie. De ondernemers komen uit verschillende branches, zijn van verschillende leeftijden en hebben verschillende culturele achtergronden. Zij laten hun licht schijnen op hun business, successen, missers en ambities. Kortom, het boek levert een uniek kijkje achter de schermen van ondernemend Nederland. De auteur wil ondernemers inspireren en niet-ondernemers enthousiasmeren om de stap naar het ondernemerschap te zetten.

De ondernemers die aan het woord komen in het boek hebben zich kwetsbaar opgesteld, zodat andere ondernemers en ondernemers in spé van de verschillende verhalen kunnen leren. Juist in tijden van corona is het mooi om te zien hoe ondernemende mensen in staat zijn een nieuwe situatie naar hun hand te zetten. Ze wachten niet tot anderen vertellen wat ze moeten doen, maar ze starten zelf en komen in actie. Wie zijn deze mensen? Hoe hebben zij een flop om weten te zetten in hun grootste succes? Welke strijd hebben ze moeten voeren om te komen waar ze nu staan? Wat zijn hun angsten? Na het lezen van het boek kun je niet anders dan de conclusie trekken dat ondernemers ook gewoon mensen zijn zoals jij en ik. Niet-ondernemers zien vaak niet de worstelingen die vooraf gingen aan het succes van de zakenman of zakenvrouw waar ze tegenop kijken.

Gat in de markt

Het boek maakt duidelijk dat het niet nodig is om te wachten tot je ‘het gat in de markt’ hebt gevonden. Mensen die als kansloos werden gezien maken duidelijk dat je nooit op moet geven. Zij hebben hun eigen pad gekozen, wat heeft geleid tot het succes dat zij vanuit een ogenschijnlijk uitzichtloze situatie hadden gevisualiseerd. Zowel ondernemers als ondernemende mensen die de navelstreng van loondienst nog niet hebben doorgeknipt, kunnen leren van de vijftig persoonlijke verhalen.

Mooie verhalen

Ook onderneemster Souad el Markhous doet haar verhaal in het boek. Ze begon in 1990 als schoonmaakster bij aannemersbedrijf De Combi in Amsterdam en is daar nu directeur-eigenaar. Ze is een icoon in de bouwwereld en de Marokkaanse gemeenschap. El Markhous vertelt: “Succes gaat niet over het aantal keren dat je gevallen bent, maar meer over hoe vaak je bent opgestaan. Als ik vijf keer val, dan sta ik zes keer op. De blauwe plekken waren mijn lessen en hebben me gevormd. Alleen op die manier kun je groeien.”

Ook oprichtster van het high end schoenenmerk, Zeynep Dag, vertelt over haar drijfveer in het ondernemerschap: “Ooit zei een docent van de Kunstacademie tegen mij dat ik me goed moest beseffen dat niemand op me zit te wachten. Zijn woorden houden me elke dag scherp. Je moet jezelf iedere dag weer overtreffen om relevant te zijn. Door me vanuit mijn leergierigheid continu te ontwikkelen doe ik er alles aan om mezelf iedere keer weer te overtreffen”. De Graag, auteur van het boek, licht toe: “Ik wil mensen in loondienst prikkelen om de stap naar het ondernemerschap te zetten. Het boek maakt duidelijk dat je geen universitaire studie of rijke familie nodig hebt of uit een ondernemersgezin hoeft te komen om te kunnen starten met ondernemen”.

Na 6 weken is er al 75% van de eerste druk van Ondernemers zijn net mensen verkocht. “Dat het boek een succes is vind ik natuurlijk erg gaaf! Maar dat er ook serieuze kruisbestuiving tussen de ondernemers in het boek ontstaat vind ik van ongekende waarde”, aldus de Graag.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.