Veilig ondernemen en werken: hier moet je aan denken!
27 september 2022 09:16
Bij een eigen bedrijf komt veel kijken. Niet alleen financieel. Ook op het gebied van veiligheid. Veiligheid op de werkvloer is van levensbelang. Niet alleen voor je klanten, maar ook voor je eigen medewerkers. Het is daarom van essentieel belang dat iedereen weet wat ze moeten doen en waar ze rekening mee moeten houden. Veilig ondernemen gaat nog een stukje verder dan veiligheid op de werkvloer. Hierbij moet ook gekeken worden naar het digitale aspect. Cyberaanvallen op bedrijven zijn bijvoorbeeld erg reëel. Ook het in zee gaan met louche types moet voorkomen worden.
Kortom: veel gevaren die op de loer liggen. Maar hoe zorg je ervoor dat je niet alleen veilig kunt blijven werken en ondernemen? Maar ook dat je medewerkers in een veilige omgeving te werk kunnen gaan? We zetten een aantal tips op een rijtje.
Zorg voor de juiste bedrijfscertificeringen
Afhankelijk van het beroep dat je uitoefent, moet je ook over enkele bedrijfscertificeringen beschikken. Dit bewijst dat je niet alleen weet wat je doet, maar ook hoe je de omgeving hierbij veilig houdt. Bedrijfscertificeringen zijn niet alleen van belang voor jou als ondernemer, maar in veel gevallen ook voor de medewerkers.
Zo is het in de bouw voor vrijwel iedereen verplicht om over een VCA certificaat te beschikken. Met dit certificaat bewijs je dat je veilig op een bouwplek kunt rondlopen. Zonder VCA mag je vaak bij grote bedrijven niet aan de slag gaan.
Als ondernemer heb jij de verantwoordelijkheid om je medewerkers van de juiste certificaten te voorzien. Bedenk daarom van tevoren goed wie wat nodig heeft en regel op tijd dat ze voor een cursus op kunnen. Zo verhoog je de veiligheid binnen het bedrijf en kun je bovendien ook nog eens veel meer opdrachten aannemen die zonder certificaat niet mogelijk hadden kunnen zijn.
Weet met wie je zaken doet
Als ondernemer loop je altijd het risico dat een klant bijvoorbeeld geen betaling verricht. In andere woorden: je hebt heel veel tijd en geld in een klant gestoken en je ontvangt hier niets voor terug. Dat komt bijna bij elk bedrijf wel eens voor Heel lastig en iets wat je liever niet ziet. Daarom is het belangrijk om van tevoren alvast uit te zoeken met wie je zaken doet. Neem persoonlijk contact op met de klant. Dit persoonlijke contact is erg belangrijk om eventuele toekomstige problemen uit te sluiten.
Financiële buffer
Het is belangrijk om een financiële buffer te hebben. Bijvoorbeeld om onverrichte betalingen op te kunnen vangen. Zo kom je niet direct in de financiële problemen als een grote klant niet op tijd kan betalen.
Verander wachtwoorden
Beschik je over een eigen webshop of een internetsite voor jouw bedrijf? Dan is het ook belangrijk om op cybercriminaliteit te letten. Dit komt tegenwoordig enorm vaak voor en kan grote gevolgen hebben voor je bedrijf. Daarom is het belangrijk om je website goed te beveiligen en ook wachtwoorden regelmatig aan te passen.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.