Van leads tot deals: optimaliseer je salesproces met sales forecasting

11 maart 2024 09:00

Van leads tot deals: optimaliseer je salesproces met sales forecasting

Sales forecasting is het proces van het voorspellen van toekomstige omzetprognoses op basis van data en markttrends. Het doel is om een schatting te maken van de verwachte vraag naar producten of diensten gedurende een bepaalde periode. Bedrijven gebruiken sales forecasting om inzicht te krijgen in hun toekomstige prestaties en om geïnformeerde beslissingen te nemen. In dit artikel lees je meer over de voordelen van sales forecasting en hoe je ermee aan de slag gaat.

De kracht van sales forecasting

Met sales forecasting kun je salesprestaties analyseren en omzetkansen voorspellen. De belangrijkste voordelen op een rij:

  • Inzicht in toekomstige prestaties. Sales forecasting helpt je inzicht te krijgen in je toekomstige prestaties. Het stelt je in staat om realistische doelen en verwachtingen te stellen;
  • Effectieve planning. Met behulp van sales forecasting kun je middelen, zoals personeel, voorraad en marketinguitgaven, effectiever plannen. Dit minimaliseert overtollige voorraad en voorkomt tekorten;
  • Verbeterde besluitvorming. Met betrouwbare voorspellingen kunnen MT’ers beter geïnformeerde beslissingen nemen;
  • Concurrentievoordeel. Met sales forecasting behaal je een concurrentievoordeel. Je kunt snel(ler) reageren op marktveranderingen, nieuwe kansen benutten en je beter positioneren ten opzichte van concurrenten;
  • Teammotivatie. Het gezamenlijk werken aan realistische doelen verbetert de teamcohesie. Je teamleden voelen zich vaak meer verbonden en gemotiveerd wanneer ze een gemeenschappelijk begrip. Met sales forecasting is goed inzichtelijk hoe ieders inspanningen bijdragen aan het succes van het team en het bedrijf.

Aan de slag met sales forecasting

Sales forecasting is meer dan een inschatting van de saleskansen. Het omvat ook de salespijplijn met een overzicht van de gesloten en verloren deals, de win-ratio en een overzicht van actieve deals inclusief de verwachte close-ratios. Met HubSpot ga je eenvoudig aan de slag met sales forecasting:

  • Gegevens analyseren. Maak gebruik van de ingebouwde rapportagemogelijkheden in HubSpot om je data te analyseren. Kijk naar trends en andere factoren die van invloed kunnen zijn op je verkoopprestaties;
  • Dealprognoses instellen. Maak gebruik van de HubSpot dealprognose functie om de verwachte omzet in te schatten;
  • Pipeline stages aanpassen. De SalesHub van HubSpot beschikt over handige salespijplijnen die een inschatting maken van je (nieuwe) saleskansen. Zo krijg je een seintje wanneer het tijd is om vervolgactie(s) te ondernemen;
  • Rapportage en monitoring. Maak aangepaste rapporten in HubSpot om de voortgang van je sales forecasting te monitoren. Identificeer focusgebieden waar je strategieën kunt aanpassen op basis van actuele gegevens.

Benut je saleskansen met HubSpot

Sales forecasting vormt een integraal onderdeel binnen het sales enablement framework van Presult. Deze strategie verbetert de efficiëntie van je salesproces door toekomstige salesmogelijkheden in beeld te brengen. Door leads te categoriseren in verschillende fasen van het salestraject, kunnen je salesreps nauwkeurig inschatten wanneer het tijd is om toe te slaan.  

Kijk voor meer informatie op www.presult.nl.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.