Van een nummer een gezicht worden

4 december 2020 11:25

Van een nummer een gezicht worden

De werknemer hoeft het werk maar aan te nemen, de zelfstandige moet zijn eigen werk creëren. Het is de keerzijde van de veel geroemde vrijheid die velen voor het ondernemerschap doet kiezen. In de praktijk lukt het telkens weer, anders houdt het bestaan als ZZP’er na maximaal een jaar wel op, maar jezelf moeten verkopen is meestal het moeilijkste deel van het werk. Afgewezen offertes, misgelopen ZZP opdrachten, eindeloos netwerken zonder zichtbaar resultaat – kan het verkrijgen van een klus ook minder frustrerend verlopen? Natuurlijk kan het dat.

Waarom werd u zelfstandig ondernemer? Misschien omdat u familiaal was voorbestemd, misschien omdat u simpelweg in het ondernemerschap bent gerold, maar waarschijnlijk omdat u uw baan beu was. Ambitieuze ZZP’ers zijn niet zozeer mannen en vrouwen die rijk willen worden of plaats nemen in een ruim directiekantoor met honderd man onder zich, nee, het zijn mensen die plezier hebben in hun werk en dit zo goed mogelijk willen doen. Na de zoveelste zinloze vergadering, onder voorzitterschap van een dikdoenerige manager, na het zoveelste hoofdschudden over een hogerop genomen beslissing die verkeerd lijkt, bedenkt de ontevreden werknemer: ‘Wat doe ik hier nog? Ik kan het op mijn eentje beter.’ En dan is geestelijk de stap naar het zelfstandig ondernemerschap al gezet.

Een kwestie van gunnen

Hard werken is het punt niet, lang werken ook niet. Het weekend is niet heilig en sommige avonduren zijn voor die geestdodende administratie. Maar de voldoening van het binnenhalen van ZZP opdrachten wilt u zich niet door de neus laten boren. In het MKB is dat niet alleen een kwestie van de juiste expertise en de juiste prijs maar ook van gunnen. Ondernemers komen elkaar tegen op borrels, bevelen elkaar aan of leren elkaar kennen via social media. Het menselijke aspect speelt altijd een grote rol. Vrouwelijke ondernemers die met elkaar zaken beginnen doen worden op den duur vriendinnen, mannelijke gaan met elkaar squashen. Het maakt het des te lastiger te moeten aandringen op betaling als die uitblijft, maar het zorgt ook voor smeerolie in het proces van opdrachten verkrijgen.

Anoniem

Dat menselijke aspect is nagenoeg afwezig als het om het grootbedrijf gaat. Hoe benadert u als eenling een gigant als een grootbank? Hoe richt u zich tot een multinational? Om maar te zwijgen van de overheid. Een kleine gemeente heeft nog herkenbare gezichten, maar wie ‘gaat’ over uw werkveld bij een Haags ministerie? Die instellingen zijn niet voor niets ondergebracht in enorme gebouwen van beton en glas, bewaakt door portiers die meer weghebben van beveiligers (en dat vaak ook zijn). Hier loop je als ZZP’er hopeloos vast. Als je in aanmerking wilt komen voor interim opdrachten ben je een nummer in een lange rij, met een anoniem ingediende offerte en een anonieme beoordeling als antwoord. Wie kan u aanbevelen bij de juiste manager of ambtenaar? Hoe kan u binnen een dergelijke bureaucratische organisatie van een nummer opnieuw veranderen in een gezicht?

Duiventil

Aanbevelen is een kwestie van mensen kennen, maar de regionale netwerken die zo kenmerkend zijn voor het MKB bestaan ook binnen de Rijksoverheid en het grootbedrijf, alleen ook op grotere schaal, dus landelijk. Multinationals en ministeries hebben hun vaste personeel maar zijn vanzelfsprekend ook organisaties die indrukwekkende aantallen mensen tijdelijk inhuren. Hun projecten hebben wisselende hoeveelheden expertise nodig en die halen ze slechts deels uit hun eigen personeelsbestand. Het grootbedrijf en de Rijksoverheid vertonen dus gelijkenis met een duiventil, alleen, als individuele zelfstandige zie je de deurtjes niet en vlieg je je dus te pletter tegen de gevel. In plaats van maar weer eens je offertes en CV’s nutteloos naar de grond te laten fladderen kun je beter contact zoeken met een intermediair die zich in deze aan- en uitvliegroutes gespecialiseerd heeft, die niet alleen weet welke deurtjes open staan maar ook wat zich daarachter bevindt en welke duif gezocht wordt. Via die intermediair raak je binnen en kom je bij de duivenmelker terecht die al is ingelicht welke ring om je poot zit – degene die hij zocht en verwacht had.

Het grootbedrijf en de Rijksoverheid hoeven geen onneembare vestigingen te zijn. U raakte waarschijnlijk al op eigen houtje binnen in het MKB, voor dit hogere segment heeft u gewoon een gespecialiseerd intermediair nodig, een die zowel de grote opdrachtgever als de kleine opdrachtnemer kent en begrijpt en aan elkaar weet te koppelen. Het klinkt als een gat in de markt, het is er een en dus is het gevuld door een bedrijf dat het als eerste zag. Doe er uw voordeel mee.

Tekst: Jeroen Kuypers

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.