Uitbesteden van fulfilment in de e-commerce: wel of niet doen?
11 december 2023 11:40
In de afgelopen jaren is het aantal webshops in en buiten Nederland flink gestegen. Niet zo vreemd, want online winkelen biedt de klant ontzettend veel gemak. Voor bedrijven die webwinkels hebben betekent dat er meer concurrentie te vinden is op de markt. Tegelijkertijd is er ook meer vraag naar bepaalde niches, juist omdat de e-commerce zo aan het groeien is.
Heb je als ondernemer in e-commerce al eens gedacht aan het uitbesteden van bepaalde taken, zoals de fulfilment? Fulfilment omvat het hele proces vanaf het verwerken van de klantbestelling tot aan het leveren van het product. In dit artikel vertellen we je meer over waarom je dit deel beter wel of niet kunt uitbesteden in de huidige economie.
Veranderende markt betekent meer werk voor ondernemers in e-commerce
Hoewel e-commerce sowieso al groeiend was in de afgelopen jaren heeft de pandemie nog een extra duit in het zakje gedaan. Sinds de coronacrisis is het aantal online bestellingen en online winkels in Nederland enorm gestegen. Steeds meer mensen kwamen achter het gemak en de voordelen van bestellen in een webshop. Deze veranderende markt zorgt voor een andere manier van werken voor bedrijven in de e-commerce. Met een groeiende vraag heb je als ondernemer twee opties: of je huurt extra hulp in om aan de vraag te voldoen of je werkt jezelf in een burn-out. In zo’n geval is de keuze natuurlijk snel gemaakt.
Extra hulp inschakelen kan op verschillende manieren. Zo kun je nieuw personeel inschakelen voor het proces van bestellingen omzetten tot pakketten die geleverd moeten worden of je kiest ervoor om een externe professional op dit gebied (fulfilment) in te schakelen. Terwijl sommige bedrijven geloven in het behouden van de volledige controle over hun logistieke operaties om zo de kwaliteit en flexibiliteit te waarborgen, zien anderen juist voordelen in van een dergelijke uitbesteding. Hieronder gaan we dieper in op de voor- en nadelen.
Voordelen van het uitbesteden van fulfilment voor je webshop
Het uitbesteden van fulfilment zorgt er bijvoorbeeld voor dat je je als ondernemer kunt blijven focussen op de kernactiviteiten van je bedrijf en webwinkel. Je hebt meer tijd over om je groeistrategie te bepalen en te ontwikkelen, terwijl een gespecialiseerde partner in fulfilment zich bezig gaat houden met de logistiek en orderafhandeling. Dat zorgt voor een proces dat veel meer gestroomlijnd is terwijl je zelf minder tijd kwijt bent aan alle bedrijfsprocessen. andere voordelen zijn onder andere:
- Omdat je dergelijke taken omtrent logistiek en orderafhandeling overlaat aan een professional kun je die tijd die je daardoor overhoudt steken in je bedrijf. Dat levert niet alleen tijdwinst op, maar ook financiële winst omdat er meer tijd over is voor de groei van je webshop.
- Daarbij maak je gebruik van de expertise en ervaring van een professional in de fulfilment. Dat kan ook weer resulteren in verbeterde efficiëntie en kostenbesparingen.
- Het uitbesteden van fulfilment kan daarnaast leiden tot lagere operationele kosten, omdat je als ondernemer in de e-commerce niet zelf meer over een magazijn en personeel daarvoor hoeft te beschikken.
- Omdat een extern bedrijf gespecialiseerd is in fulfilment mag je de nodige goede service voor het bedrijf en voor klanten verwachten. Een externe professional heeft al goede mensen in dienst; daar hoef je zelf niet meer naar op zoek te gaan.
Waarom fulfilment uitbesteden misschien niet bij je bedrijf past
Over het algemeen wordt ondernemen eenvoudiger en efficiënter wanneer je als webshop-eigenaar investeert in een professional die de fulfilment kan overnemen. Wat wel goed is om te weten, is dat er een paar kritische punten zijn waar je op moet letten. Fulfilment uitbesteden is bijvoorbeeld niet voor iedere onderneming met een webwinkel een goed idee. Er zijn ondernemers die het lastig vinden de controle over de fulfilment processen uit handen te geven. Wanneer je zorgvuldig op zoek gaat naar een betrouwbare partner, hoeft dit niet heel lastig te zijn, maar het kan een drempel zijn waar je overheen moet. Niet iedere ondernemer vindt dat een prettig idee.
Daarnaast moet je er natuurlijk rekening mee houden dat je geld kwijt bent aan fulfilment uitbesteden. Dat is logisch, maar wel iets om even goed te benadrukken. Wanneer je net bent begonnen als ondernemer in de e-commerce en je nog over een redelijk kleine webshop beschikt, is het misschien nog niet het moment om fulfilment uit te besteden. Ben je echter al langer werkzaam in de branche dan kan dit misschien wel het moment zijn om eens te kijken of het iets voor je is. Of het uitbesteden van fulfilment geschikt is voor jouw bedrijf hangt af van het budget, de schaalbaarheid en de wens om wel of geen controle te behouden.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.