
Het kantoor is eigenlijk jouw tweede thuis. Hier breng je ontzettend veel tijd in door. Daarom is het ook niet gek dat het inrichten hiervan vrijwel net zo belangrijk is. Voor veel ondernemers is het dan ook een klein feestje als ze van kantoorruimte kunnen wisselen. Ben jij ook van plan om binnenkort over te ‘verhuizen?’ Dan wil je natuurlijk wel weten hoe je dit op de beste manier kunt aanpakken. Want in een nieuw kantoor wil je wel direct alle aandacht schenken aan het interieur en zo een mooie werkplek creëren. Maar hoe richt je een kantoor effectief in? Waar let je op? Hier vind je enkele handige tips!
Denk aan de juiste verlichting
Verlichting speelt een essentiële rol in iedere kantoorruimte. Niet alleen als we denken aan praktisch licht voor het uitvoeren van werkzaamheden, maar ook sfeerverlichting speelt een belangrijke rol. Zeker wanneer je ook klanten uitnodigt. Daarom is het goed om over een fijn lichtplan na te denken.
Maak hierbij eerst een plattegrond van jouw kantoorruimte en teken de belangrijkste kantoormeubelen in. Schrijf vervolgens ook op welke vorm van verlichting hier het best van pas komt. Denk bijvoorbeeld aan warme inbouwspotjes om de sfeer te verhogen of juist praktisch en helder licht boven het bureau.
Lukt het je niet om een goed lichtplan op te stellen? Schakel dan de hulp in van een interieurspecialist. De effectiviteit van jouw werkplek valt of staat met jouw keuze voor verlichting.
Extra tip: denk niet alleen na over de verschillende lampen die je gaat gebruiken, maar ook over het soort verlichting. Kies bij voorkeur voor energiebesparende lampen. Denk hierbij met name aan led. Zo bespaar je ook direct op de bedrijfskosten.
Ergonomische meubels
Goede kantoormeubelen zijn natuurlijk enorm belangrijk voor iedere kantoorruimte. Zonder de juiste meubels, lukt het ook niet om productief te werken. Besef je goed dat je hier gemiddeld acht uur per dag aan doorbrengt. Dan wil je wel dat je lichaam zo min mogelijk belast wordt. Zitten is eigenlijk heel onnatuurlijk voor het menselijk lichaam. Zeker uren achtereen. Om het lichaam minder te belasten is het daarom enorm belangrijk om ergonomische meubels aan te schaffen. Niet alleen voor je eigen gezondheid, maar ook voor die van jouw collega’s.
Installeer voldoende opbergmogelijkheden
Een rommelig kantoor draagt niet bij aan een gezonde werkomgeving. Het is heel moeilijk om productief te werk te gaan als de gehele ruimte één grote rommel is. Hierdoor is concentreren heel lastig. Daarom is het verstandig om in voldoende opbergmogelijkheden te investeren. Kies er niet alleen voor om voldoende opbergmogelijkheden aan te schaffen, maar maak hier natuurlijk ook gebruik van.
Plan bijvoorbeeld iedere week één opruimmomentje in. Bijvoorbeeld aan het begin of juist het einde van de week. Zo begin je iedere week met een opgeruimd kantoor, waardoor je eenvoudiger productief te werk kunt gaan.
Comfortabele stoelen voor gasten
Ontvang je ook dikwijls mensen op kantoor? Dan is het belangrijk dat zij zich thuis voelen in jouw kantoor. Dit is immers jouw visitekaartje. Investeer daarom voldoende om het kantoor een huiselijk gevoel mee te geven. Comfortabele stoelen zijn hierbij van levensbelang. Zo weet je zeker dat jouw gasten prettig kunnen zitten.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.