
‘’Zonder plan is de kans groot dat je uitkomt waar je niet wilt zijn.’’ Dat is een veel gehoorde uitspraak van Jan Vrencken, business impact coach van Moja Potential Activation. Steeds weer ziet hij ondernemers worstelen met hoe ze medewerkers zo goed mogelijk aan sturen en waarbij een doelgerichte aanpak ontbreekt.
‘’In normale tijden functioneren de meeste onderneming best succesvol. Wanneer de markt dynamischer is dan belemmeren onderhuidse problemen het succes.’’
Dat vergt bewuste keuzes maken
Gevraagd naar wat een ondernemer of management kan doen om vooral in deze dynamische tijd niet de organisatiekracht te verliezen of om zelfs succesvoller te worden, heeft Jan vijf waardevolle tips. Het zijn tips over de fundamenten van een onderneming.
Tip 1. Stel lange termijn doelen
Door doelen te formuleren die verder in de toekomst liggen dan alleen dit of volgend jaar breng je een krachtiger focus aan in wat je als onderneming wilt bereiken. Dat helpt om planmatiger te gaan werken. Stel dus een visie & missie document op waarin je beschrijft wat je wilt bereiken en waarom. Vaak ook wel als ‘The Why’ geformuleerd.
Tip 2. Employee Engagement
‘Ik zorg goed voor mijn medewerkers en zodat zij goed voor mijn klanten zorgen.’
Het is de uitspraak die een van Jan’s relaties ooit deed en welke illustreert hoe belangrijk hij medewerkers vond. Employee Engagement betekent dat je werkt aan een werkklimaat met een hoge mate aan betrokkenheid en bevlogenheid.
Onderzoek van Gallup heeft hierin aangetoond dat bewust investeren in medewerkers tot wel 100% meer omzet genereert dan ondernemingen die dat niet doen.
Hiervoor is van belang dat je klantwensen door vertaald in heldere dienstverlening en dus in doelgericht medewerkersgedrag.
Tip 3. Professionaliteit van medewerkers
Goede medewerkers zijn nog steeds het kostbare goud binnen veel bedrijven. Hoe beter je ze begeleidt in hun ontwikkeling hoe waardevoller ze zijn en worden.
Om goed aan te sluiten bij hun ontwikkelbehoeften is het belangrijk om elke stap van de ‘employee journey’ helder te hebben en in iedere stap de juiste faciliteiten te bieden.
Die employhee journey start bij het sollicitatiegesprek, vervolgens de inwerkfase, doorgroeifase en uiteindelijk weer het vertrek bij een werkgever.
Tip 4. Kwaliteit in leiderschap
De kwaliteit van directie en management is cruciaal in de mate van het succes van de organisatie. Sinds 2020 zijn de accenten in de rolvervulling van leidinggevenden verschoven. Prominenter dan voorheen dient aandacht besteed te worden aan zingeving en aan de normen en waarden van medewerkers. Leidinggevenden dienen in hun gedrag als ‘lead by example’ daarom meer aandacht te besteden aan zingeving.
Tip 5. Continu leren en vernieuwen
Dit is de laatste tip maar misschien wel de meest belangrijke volgens Jan Vrencken. ‘’Continu leren en vernieuwen moet in het DNA van je organisatie zitten.’’ De tijd dat je een paar keer per jaar wat zaken in en aan je organisatie verbeterde is definitief voorbij. En ook de tijd dat je dingen verbeterde als problemen zich voordeden.
Elke dag dien je, structureel en goed georganiseerd, in kleine stappen verbeteringen door te voeren. Hiervoor kan je bijvoorbeeld in elk overleg één verbeteritem bepalen en dit daadwerkelijk borgen.
Jan Vrencken is mede-eigenaar van Moja Potential Activation en begeleidt, Nationaal en Internationaal, ondernemers en management in organisatieontwikkeling.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.