
Ondernemers zien het belang van een goede vindbaarheid van hun website in de zoekmachine. Het aantal mensen wat een website direct bezoekt is relatief klein; de meest gebruikers bezoeken de website via de zoekmachine. Uitzonderingen als de website van de NOS of bijvoorbeeld een populair forum daargelaten. Google wordt hierbij het meest gebruikt, het aandeel van bijvoorbeeld Bing (onderdeel van Microsoft) is heel beperkt. Om de vindbaarheid van een website in deze zoekmachines te verbeteren, schakelen ondernemers steeds vaker een SEO specialist in. Zelf aan de slag gaan met SEO in Zwolle, Deventer of bijvoorbeeld Assen kost veel tijd en is niet eenvoudig. SEO, een Engelse afkorting van zoekmachineoptimalisatie, bestaat uit verschillende componenten.
Technische optimalisatie van een website
Een van de componenten van SEO is de techniek achter een website. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de laadsnelheid hiervan en het gebruik van zogenaamde redirects. Een reclamebureau in Zwolle kan hier al bij het ontwerp van de website rekening mee houden. Zo is het bijvoorbeeld zaak om afbeeldingen waar nodig te comprimeren. Een kleiner formaat afbeelding maakt dat de website sneller laadt, wat het gebruiksgemak vergroot en daarmee de vindbaarheid van de website verbetert. Zoekmachines hechten veel waarde aan een groot gebruiksgemak. Naast het comprimeren van afbeeldingen kan ook het terugdringen van het gebruik van plug-ins of extensies helpen de laadsnelheid te verbeteren.
Content optimaliseren op basis van een zoekwoordenonderzoek
Niet alleen het optimaliseren van technische factoren is belangrijk. Zorg er ook voor, dat de content op de website regelmatig wordt uitgebreid. Content toevoegen gebeurt op basis van een zoekwoordenonderzoek. Bij een zoekwoordenonderzoek wordt gekeken welke zoekwoorden relevant zijn voor de producten of diensten die een bedrijf aanbiedt. Wenselijk is een goede vindbaarheid op een zoekwoord met een hoog zoekvolume en een beperkte moeilijkheidsgraad; het laaghangende fruit. Een marketingbureau kan helpen bij het uitvoeren van zo’n zoekwoordenonderzoek. Deze partijen maken vaak gebruik van ondersteunende tools. Niet alleen het toevoegen van nieuwe content is belangrijk. Ook bestaande content zou geoptimaliseerd moeten worden.
Werk aan een linkprofiel voor de website
Een derde element van SEO is het linkprofiel van websites. Zoekmachines hechten waarde aan verwijzingen op externe websites. Des te meer websites naar de website van een ondernemer verwijzen, des te waardevoller moet deze zijn. Althans, dat is de gedachte van de zoekmachines. Het uitwerken van een linkprofiel is niet eenvoudig. Niet alleen de kwantiteit speelt hierin mee; het is minstens zo belangrijk om te kijken naar de kwaliteit van de websites waarop een verwijzing naar een eigen website is opgenomen. Verwijzingen vanaf websites met een lage kwaliteit kunnen schadelijk zijn. In die zin, dat het de positie van de eigen website in de zoekresultaten juist zal verslechteren. Een SEO specialist helpt zo’n situatie te voorkomen.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.