Starters voor tweede kwartaal op rij positiever over woningmarkt

17 november 2022 10:58

Starters voor tweede kwartaal op rij positiever over woningmarkt

Kwart verwacht binnen twaalf maanden eerste huis te kopen

Het percentage Nederlandse starters dat verwacht binnen één jaar een huis te kopen, is voor het tweede kwartaal op rij gestegen. Het verwachtingscijfer is daarmee in de afgelopen zes maanden verdubbeld: van slechts elf procent in Q2 2022 en zeventien procent in Q3 2022 naar 24 procent nu. Dit blijkt uit de Startersbarometer Q4 2022 van Viisi Hypotheken, een periodiek onderzoek, deze keer onder 1.038 Nederlanders tussen de 22 en 35 jaar oud zonder koopwoning, uitgevoerd door Panelwizard. Dacht een halfjaar geleden nog 87 procent van alle starters dat hun positie op de woningmarkt zou verslechteren, inmiddels verwacht een op de drie ondervraagden dat deze in het aankomende kwartaal verbetert. 

Uit het onderzoek blijkt dat dertigers het meest optimistisch zijn over hun toekomstige slagingskansen op de woningmarkt (26 procent), maar ook van alle twintigers verwacht 22 procent binnen een jaar hun eerste huis te kopen. “Het lijkt erop dat steeds meer starters, jong én oud, beginnen te geloven in hun kansen op de woningmarkt”, zegt Hergen Dutrieux, medeoprichter van Viisi Hypotheken. “Door berichten over prijsdalingen, afnemende belangstelling en het groeiend aantal huizen dat te koop staat, neemt hun enthousiasme om een huis te kopen snel toe. In de praktijk zorgen hoge rentestanden, inflatie en gestegen energiekosten er helaas voor dat veel starters nog altijd geen huis kunnen kopen.”

Kat uit de boom kijken

Ondanks de stijging van het vertrouwen onder starters, zegt slechts zestien procent van alle ondervraagden in het afgelopen kwartaal een koopwoning te hebben bezichtigd. Opvallend genoeg bekeken jonge starters (achttien procent) meer huizen dan oudere starters (veertien procent). Ook het percentage ondervraagden dat uiteindelijk een bod heeft uitgebracht, lag onder twintigers iets hoger dan onder dertigers: tien tegenover acht procent. Dutrieux: “Dit is een duidelijke indicatie dat starters het liefst nog even de kat uit de boom kijken en op korte termijn waarschijnlijk niet tot koop overgaan. Het groeiend optimisme lijkt zich vooralsnog vooral te richten op de middellange termijn. Dit zie je ook terug in de meest recente cijfers van het Hypotheken Data Netwerk (HDN). Niet alleen werden er de afgelopen maanden fors minder huizen verkocht, ook starters waren voorzichtiger dan voorheen. Met zoveel onrust en onzekerheid in de markt geef ik ze geen ongelijk.”

Koopkrachtpakket

Om ervoor te zorgen dat ook starters niet tussen wal en schip vallen, kondigde het kabinet recent diverse maatregelen aan. Onderdeel hiervan zijn onder andere een uitgebreid koopkrachtpakket en een maandelijkse energiecompensatie van 190 euro per huishouden. Vooralsnog heeft dit weinig effect op de koopbereidheid onder starters, zo blijkt uit het onderzoek. Van alle ondervraagden zegt maar liefst 69 procent dat het koopkrachtpakket niets verandert aan hun voornemen om wel of niet een huis te kopen. Ook denkt 61 procent van hen dat bovenstaande maatregelen geen positieve invloed hebben op hun positie op de woningmarkt. Dutrieux: “De huidige situatie op de woningmarkt én zeker de positie van starters vraagt om maatwerk. Neem bijvoorbeeld de discussie rondom energielasten. Minister Hugo de Jonge wil dat het energielabel in de toekomst van invloed is op het maximale hypotheekbedrag. Maar wat als de bewoner van een huis met G-label de kachel bewust uitlaat en weinig verbruikt? Het is allang mogelijk om dit individueel via de bankrekening vast te stellen. Laten we daar dan ook gebruik van maken, in plaats van zoals nu met hagel te schieten.” 

Over Viisi Hypotheken

Viisi Hypotheken is gespecialiseerd in onafhankelijk hypotheekadvies en begeleidt met name starters en young professionals bij de aankoop van een woning. Alle adviseurs zijn academisch opgeleid. Viisi Hypotheken is een bedrijf met een duidelijke missie: let’s change finance. Het bedrijf heeft een zogenaamde #peoplefirst strategie, wat betekent dat eigen medewerkers op de eerste plaats komen, daarna komen de klanten en dan pas de aandeelhouders.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.