Slimmer ondernemen met chiptechnologie

6 februari 2024 14:02

Slimmer ondernemen met chiptechnologie

Veel mkb’ers weten wel dat je je bedrijfsprocessen een stuk efficiënter kunt maken met automatisering. Maar in de praktijk is het vaak toch lastig om de juiste partij te vinden die je kan helpen met het implementeren. Zeker als je zelf niet veel kaas hebt gegeten van nulletjes en eentjes, en je budget beperkt is. En dus blijf je spreadsheets bijhouden in Excel of handmatig inventariseren.

Herkenbaar? Lees dan zeker verder. Want met de juiste chips, smart labels, antennes en scanners kun je tóch automatiseren, zonder dat het je heel veel geld, dure consultants of ingewikkelde implementatietrajecten kost. Het belangrijkste ingrediënt: RFID-technologie.

Wat is RFID eigenlijk?

Radio Frequency IDentification, oftewel RFID, is de verzamelnaam voor technologieën die radiogolven gebruiken om personen of objecten automatisch te identificeren. Simpel gezegd heb je aan de ene kant een chip met daarin informatie opgeslagen, en aan de andere kant een scanner om die informatie uit te lezen. Zo kan er op elk product in een magazijn een smart label geplakt zijn: een etiket met daarin een RFID- of NFC-chip verwerkt. Een orderpicker kan dan met een handscanner snel en gemakkelijk de juiste producten verzamelen. En de voorraad wordt automatisch gelijk bijgewerkt.

chiptechnologie

RFID in de praktijk: snel afrekenen in de sportwinkel

Een bedrijf dat hier heel handig gebruik van maakt, is Decathlon. Je bent vast wel eens in een van hun winkels geweest; een soort Ikea voor sportartikelen. Maar waar je bij de Ikea als klant zelf al je artikelen scant met een barcodescanner, gaat dat bij de Decathlon nog wat efficiënter. Je legt gewoon alle producten in een bak en de kassa weet gelijk wat jij moet afrekenen. Zodra je hebt betaald, kun jij veilig door de poortjes bij de uitgang zonder dat er een alarm afgaat.

Het lijkt magie, maar eigenlijk werkt het heel eenvoudig. Elk product in de winkel heeft een unieke tag: een kleine chip, verwerkt in een etiket dat op het product geplakt is. Die chip kan op elk gewenst moment worden uitgelezen door een antenne. Een antenne in de kassabak, maar ook in de poortjes bij de uitgang. Doordat elke handeling gekoppeld is aan een database, weet het bedrijf op elk moment waar een item zich bevindt, of ervoor betaald is en hoeveel exemplaren er nog op voorraad zijn van elk product. Handig voor het bedrijf, maar ook handig voor de klant. Want het afrekenen gaat veel sneller en dus hoeft hij niet meer in een lange rij aan te sluiten.

Leuk voorbeeld denk je misschien, maar jouw onderneming is geen grote internationale keten? Het kan ook veel kleinschaliger. We geven je een voorbeeld.

scanner

Een praktijkvoorbeeld van een kleine ondernemer

Organiseer je een evenement? Dan zijn Tom en Tariq dé jongens die je erbij wilt hebben. Zij regelen alles wat te maken heeft met geluid, beeld en verlichting. Het opbouwen van alle audiovisuele apparatuur kost veel tijd en er komen heel wat kisten vol kabels, microfoons, stekkers, schermen en lampen bij kijken. Het is dus belangrijk dat ze hun materiaal makkelijk kunnen herkennen en niks achterlaten.

De jongens hebben het slim aangepakt. Alle onderdelen, van kleinste snoertje tot grootste geluidsbox hebben ze gelabeld met een op afstand uitleesbare RFID-chip. De handscanner die ze gebruiken, kan een volle kist in één keer scannen. Door de koppeling met de database waarin alles is opgeslagen, zien ze zo heel snel of er nog iets ontbreekt of dat ze kunnen vertrekken, op weg naar het volgende evenement.

Een voorbeeld van RFID in een productieomgeving

Zoals Tom en Tariq pas mogen wegrijden als ze alles ingeladen hebben, kun je je ook voorstellen dat een machine in een productieomgeving pas in werking gesteld mag worden als alle ingrediënten voor de montage aanwezig zijn: elk klein onderdeel, de juiste lijm en alle nodige schroefjes, boutjes en moertjes. Ook daar kan RFID het verschil maken, door elk item te taggen met RFID. Dit voorkomt menselijke fouten en optimaliseert de traceability. Niet alleen op het moment van montage, maar ook nog maanden of jaren later. Bijvoorbeeld als je in verband met een terugroepactie moet achterhalen in welke eindproducten een specifiek onderdeel gebruikt is en waar deze zich nu bevinden.

computer

Nooit te klein om slimmer te werken

Volgens Roland Gort, eigenaar van DCP in Groningen, hoeft automatiseren niet zo ingewikkeld te zijn: “Met een paar kleine apparaten kun je het vaak al snel beter doen. Voel je niet te klein om eens te kijken naar de mogelijkheden. Zelfs eenmanszaken helpen we met eenvoudige oplossingen en met het inrichten van de software. En dat hoeft echt niet altijd heel erg duur te zijn.”

BEDRIJFSGEGEVENS

DCP
Aarhusweg 7
9723 JJ Groningen
Tel.  050 579 00 84

E-mail info@dcp.nl
www.dcp.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.