SEO schrijven voor meer omzet? Ken je klant!

6 februari 2019 14:37

SEO schrijven voor meer omzet? Ken je klant!

Google is zeer belangrijk voor het aantrekken van nieuwe klanten. 95% van de nederlanders gebruikt Google als zoekmachine. Dus hoe beter je met je website vindbaar bent in Google, hoe meer potentiële klanten op je website. Maar waar ga je over schrijven en op welke zoekwoorden focus je? In dit artikel wil ik je hiervoor de handvatten geven.

Ken je klant

Belangrijkste startpunt met SEO schrijven is goed inzicht in je klant. Probeer je in te leven in je klant: Welke vragen of problemen heeft deze waarvoor jouw product of dienst een oplossing kan zijn? Welke woorden gebruikt hij tijdens het zoeken? Gebruiken ze bijvoorbeeld contract of overeenkomst als zoekwoord? Bel een paar van je klanten en stel ze gewoon de vraag: Hoe zijn ze bij jou terecht gekomen en welke reis hebben ze afgelegd?

Krijg inzicht in de klantreis

Ja de klantreis, ook wel de buyer journey genoemd. Werk je in de marketing dan heb je wel gehoord van de customer journey. De buyer journey is de reis die je potentiële klant aflegt met als eindresultaat de aanschaf van jouw product of dienst (of die van een concurrent).

Deze reis heeft een aantal fases met de bijbehorende vragen. Hoe beter jij deze vragen in beeld hebt, hoe beter je de klant gedurende de reis kan helpen met blogs en andere content op je website die een antwoord geven op de vragen.

Een voorbeeld: Stel je wasmachine is kapot. Weinig mensen zullen direct op een wasmachine merk googlen maar eerst willen weten wat er precies aan de hand is met de wasmachine: Is deze kapot of kan deze nog gemaakt worden? Als je met je website hier antwoord op geeft heb je een streepje voor op je concurrent: Helpen is het nieuwe verkopen.

Door goed naar je klanten te luisteren kan je achterhalen hoe de gemiddelde klantreis verloopt en welke vragen ze hebben. Als je vervolgens met je website antwoord kan geven op deze vragen zal deze potentiële klant een voorkeur gaan hebben voor jou: jij hebt namelijk laten zien dat je hem begrijpt.

[caption id="attachment_34525" align="alignnone" width="762"] Bron: Pinterest[/caption]

Wat heeft dit met SEO te maken?

Heel veel. Wat je wilt is topposities in Google op relevante zoekwoord combinaties. De zoekwoorden combinatie haal je uit het inzicht in je potentiële klant en buyer journey. Veel bedrijven focussen op zoekwoorden die gekoppeld zijn aan het einde van de buyer journey. Hier zit vaak ook een hoger zoekvolume op, maar wel met veel concurrentie, dus moeilijker om een top positie te behalen.

Voor zoekwoord combinaties die vallen in het begin en midden van de klantreis is het vaak makkelijker om een toppositie in Google te bemachtigen. Daarnaast bereik je je doelgroep eerder dan concurrenten die zich alleen focussen op zoekwoorden horend bij het einde van de reis. Voor langere zoekwoord combinaties is het vaak ook makkelijker om een toppositie te behalen. Misschien is het volume wat lager, maar de vraag is veel beter te beantwoorden.

Een voorbeeld: Advocaat zoeken zegt minder dan de zoekopdracht echtscheidingsadvocaat zoeken voor mediation. Of laser ontharen versus is laser ontharen gevaarlijk?. Een langere zoekwoorden combinaties geeft jou meer inzicht in de klantvraag en dus makkelijker om een relevant antwoord op te geven.

En nu aan de slag!

Dus samenvattend:

* Interview 3 tot 5 klanten en vraag hoe ze hun zoektocht zijn begonnen wat uiteindelijk heeft geleid tot klant worden. Wat was de eerste trigger? Welke belangrijke vragen waren er?

* Zoek naar verbanden tussen de verschillende interviews. Bepaalde thema’s, vragen of problemen. Kijk of er je een reis kan visualiseren.

* Google of er al content bestaat over de thema’s/vragen/problemen. Probeer je niche te vinden.

* Onderzoek wat het zoekvolume is op de zoekwoorden die gekoppeld zijn aan de thema’s/vragen/problemen.

* Probeer de thema’s om te zetten in blogtitels. Op Internet zijn tal van blog titel generators die je hierbij kunnen helpen.

* Schrijf je blog en publiceer met een pakkende titel, H1 en activerende description tag.

* Binnen een paar maanden (mogelijk sneller) zal relevant verkeer jouw website bezoeken.

terug

Reacties op dit bericht

Reactie plaatsen? Log in met uw account.