Scholma zoekt de waarde van kennisdeling

1 november 2016 15:40

Scholma zoekt de  waarde van kennisdeling

schol-768x453Het gebeurt al vaak, maar het kan altijd beter, vindt Martin Scholma, directeur van Scholma Print & Media, over de samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven, maar ook tussen bedrijven onderling. “Door kennis te delen, krijg je kennis terug. Dat werkt inspirerend en geeft nieuwe impulsen aan je bedrijf”, geeft hij aan.

Van huis uit staat Scholma Print&Media bekend als moderne drukker, maar inmiddels is het Bedumer bedrijf meer dan dat. Het biedt op diverse terreinen extra dienstverlening, die het werk van klanten ondersteunt, kosten bespaart en aansluit op het bedrijfsproces. “De ontwikkelingen gaan razendsnel en daar spelen wij op in. De samenwerking die we nu zoeken met Hanzehogeschool krijgt een structureel karakter en dat mag in de grafische wereld bijzonder worden genoemd.”

Pilot in Groningen en Leeuwarden

Sinds begin februari zijn 3 studenten bij Scholma aan de slag gegaan. Zij onderzoeken bijvoorbeeld hoe de meerwaarde die Scholma biedt, onder de aandacht van bedrijven kan worden gebracht. Scholma: ”In eerste instantie brengen we dit in een groot pilot-project onder, in samenwerking met de uitgever (Volle Zalen) van de Uitloper. De Uitloper is een uitgave waarin alle vooral culturele activiteiten in een stad en haar omgeving wekelijks worden gepubliceerd. Dit gebeurt in Groningen, Leeuwarden en meer plaatsen waarmee contact is. Daar gaan wij onze extra dienstverlening aan koppelen.” Deze dienstverlening bestaat uit DOPP (data, opmaken, printen, publiceren), Primm (mogelijkheden om extra waarde aan drukwerk te geven, door o.a. video’s, foto’s en 3D toe te voegen) en de webshop Scholmaonline.nl (voor bestellen drukwerk). “We gaan bedrijven die gekoppeld zijn aan de Uitloper uitleggen welke meerwaarde de Uitloper en Scholma samen kunnen bieden. Een organisatie die bijvoorbeeld een evenement organiseert, moet daarvoor flyers, programma’s, advertenties, enzovoort maken. Die hele keten kan men bij ons onder brengen. Dit leidt niet alleen tot gemak, maar bovenal tot een aanzienlijke besparing in tijd en geld en het biedt extra marketing- en communicatiemogelijkheden. Noem het een win-win situatie.”

Zien is geloven

Zien is geloven en dus gaan de drie studenten de komende maanden aan de slag om te laten zien hoe het werkt en plannen te ontwikkelen hoe de Uitloper en Scholma de extra dienstverlening aan de man gaan brengen. “Wij bieden de meerwaarde waarnaar men op zoek is”, zegt Martin Scholma. “De studenten gaan peilen of we daarmee op de juiste koers zitten. Gezien de reacties die we van onze huidige klanten krijgen, denk ik van wel. We delen onze kennis met het onderwijs en de ondernemers, laten zien dat er slimme en effectieve oplossingen zijn, die aantoonbare meerwaarde opleveren. Dat gaat inderdaad verder dan drukwerk alleen, wat overigens onze kernactiviteit is en blijft; dan heb je het vooral ook over ICT, marketing, enzovoort.”

In het vervolg op dit project, wat dus een structureel karakter krijgt, is Scholma inmiddels ook gesprekken gestart met de Rijksuniversiteit Groningen. Onderwerp daarbij is bijvoorbeeld de toekomstige mogelijkheden die de informatietechnologie biedt. “Scholma Print&Media wil een meerwaarde zijn in de keten, daar gaat het om. Daarom zoeken we nadrukkelijk de verbinding, waarbij kennisuitwisseling met onderwijs en bedrijfsleven voorop staat. Dat verstevigt de positie van Scholma Print&Media en onze klanten.” “We kijken naar de toekomst, samen met onderwijs en bedrijfsleven”, besluit Scholma. “Niet uit noodzaak, maar vooral omdat we daarin meerwaarde zien, voor alle partijen.” «

Tekst: Henk Poker  Fotografie: Gerrit Boer

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.