Retailexpert Marian Bekkers: ‘We vieren een week de kracht van de stenen winkels’

9 mei 2023 14:02

Retailexpert Marian Bekkers: ‘We vieren een week de kracht van de stenen winkels’

Deze week (8 t/m 14 mei) vindt de tweede editie van Week van de Stenen Winkel plaats. In deze week doen lokale stenen winkels door heel Nederland en België iets bijzonders voor hun klanten: van een cadeautje bij aankoop tot het verloten van mooie prijzen. Drijvende kracht achter Week van de Stenen Winkel is Kooplust, het bedrijf van Marian Bekkers.

Marian, jij bent de oprichter van Kooplust. Wanneer is dat ontstaan en wat is de gedachte hierachter?

“Ik heb Kooplust elf jaar geleden opgericht. Via dit bedrijf geef ik advies aan lokale winkels. Hoe zij meer omzet en klanten kunnen binnenhalen. Het gaat om verschillende typen winkels. Van een bakkerij tot een kledingwinkel en een elektronicazaak. Ik geef ook lezingen en presentaties aan groepen ondernemers. Ook help ik winkels individueel via één-op-één sessies of videocursussen. Ik doet dit niet alleen. Ik heb een team dat mij bij mijn werkzaamheden ondersteunt.”

Je hebt zelf ook ooit in fysieke winkel gestaan.

“Dat klopt. Mijn eerste bijbaan was in een lokale kledingwinkel. Die doet dit jaar ook mee aan Week van de Stenen Winkel. Ik heb een opleiding gevolgd in modemanagement. Hierbij leer je bijvoorbeeld een eigen winkel te starten, maar ook inkoop en dergelijke. Nadat ik mijn studie had afgerond, heb ik een jaar op de winkelvloer als bedrijfsleider gestaan. Ik was ook troubleshooter. Ik ben in die periode bij heel veel winkels over de vloer geweest om bijvoorbeeld de omzet omhoog te krijgen.”

Wat vind jij het fascinerende aan winkels?

“Ik vind het mooi en interessant om te zien hoe je een klant blij de deur uit kunt laten gaan. Hoe hij het juiste product krijgt. En hoe zorg je ervoor dat mensen niet naar die webwinkel gaan, maar over de drempel van je fysieke winkel komen. Dat hele proces, waarbij ook consumentenpsychologie komt kijken, vind ik  ontzettend interessant.”

Je organiseert Week van de Stenen Winkel voor de tweede keer. Hoe ben je op het idee gekomen?

“Ik weet vanuit Kooplust dat winkels zoekende zijn naar hoe ze tegenwicht kunnen bieden aan online shopping. In het buitenland zijn vergelijkbare initiatieven, zoals in de VS, Engeland en België. Ik dacht al langer: waarom hebben we in Nederland niet zoiets? Het is een mooie manier om winkels in de spotlight zetten. Begin 2022 hadden we de laatste lockdown en toen was de motivatie bij veel winkeliers zoek. Ik las hier veel berichten over en toen besloot ik om deze mensen een hart onder de riem te steken en een boost aan positieve energie te geven. Ik dacht: laten we het gewoon proberen. In samenwerking met verschillende organisaties is dit vervolgens tot stand gekomen. Het is een week om de kracht van stenen winkels te vieren.”

Ben je blij met de animo voor de Week van de Stenen Winkel dit jaar?

“Vorig jaar deden 3000 winkels mee. Dit jaar zijn dat er naar schatting 4500. We merken dat er heel animo is. We zien dit jaar dat er veel winkelcentra de week als geheel hebben opgepakt. Dat juichen we heel erg toe. Als een hele straat of een heel winkelcentrum meedoet, dan is het voor de consument niet meer te missen. Daar wordt het alleen maar sterker van.”

Wat is een belangri​jke tip die je wil meegeven aan winkeliers?

“Veel meer marketing. Winkels moeten meer van zichzelf laten zien via bijvoorbeeld social media of een nieuwsbrief. Veel winkels doen hierbij goede dingen, maar er zijn ook nog veel winkels die een stapje extra moeten zetten. Ze moeten aan de consument laten zien waarom het zo leuk is om naar de winkel te komen.”

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.