Orpheo Bena (co-founder StyleSearch): ‘Wij willen een toonaangevende speler worden in de fashiontech-industrie’
28 juli 2023 10:54

Orpheo Bena is één van de oprichters van de Amsterdamse fashion tech start-up StyleSearch. Met behulp van Artificial Intelligence (AI) stelt StyleSearch consumenten in staat om te zoeken naar kleding en accessoires. Het platform werd enkele jaren geleden geboren uit persoonlijke frustratie tijdens het online winkelen, stelt Orpheo.
Wat is je achtergrond precies?
“Ik ben begonnen als accountmanager en heb altijd in wel altijd in de IT- en techhoek gezeten. Daarna heb ik me laten omscholen, onder andere op het gebied van data-analyse. Zo heb ik bij een bedrijf gewerkt, waar we websites en applicaties bouwden voordat dit de normale gang van zaken was. Ik moest hier creatieve concepten bedenken, die ik vervolgens voorlegde aan potentiële klanten. Ik heb zo veel geleerd over onder meer het bouwen van applicaties. Maar ik ben zelf geen programmeur.”
Wat komt die fascinatie voor de techsector vandaan?
“Ik geloof dat we onze levens door middel van technologie en innovaties kunnen verbeteren en verrijken.”
Hoe is het idee voor StyleSearch ontstaan?
"Ik wilde op een gegeven moment online een t-shirt kopen. Dat wilde ik aandoen voor een festivalbezoek. Ik zocht eerst online op de website van ASOS. Ik kreeg hier een mooi overzicht met een hele hoop t-shirts, want als je ‘t-shirt’ op ASOS intikt, krijg je enorm veel zoekresultaten. Ik ging ook zoeken op andere websites en de gehele zoektocht koste me al een paar dagen, terwijl nog steeds niets had gekocht. Ik dacht: dit kan met behulp van AI veel slimmer. Ik raakte vaak ook geïnspireerd, als ik online zag wat anderen droegen op Instagram. Dit allemaal bij elkaar is de ontstaansbasis van StyleSearch geweest.”
Jullie hebben eerder dit jaar een upgrade van het platform gelanceerd.
“Ja, we hebben eerst een bètaversie op de markt uitgebracht. Dat was voornamelijk om feedback van gebruikers te verzamelen. Die feedback hebben we geanalyseerd en het product vervolgens verbeterd. Ongeveer anderhalf jaar geleden hebben we hier influencerlooks aan toegevoegd. Half juni is de nieuwe versie gelanceerd, met de focus op gebruikerservaring. Allerlei features zijn verbeterd en de AI is sterk doorontwikkeld.”
Jullie werken met liefst meer dan 800 influencers. Hoe kwamen jullie op het idee om hiermee iets te gaan doen?
“Dit heeft met name te maken met de visie die wij hebben. Wij geloven dat user generated content uiteindelijk een volledig onderdeel zal worden van e-commerce. Voorheen raakten mensen geïnspireerd door de marketingactiviteiten van bedrijven, maar nu zie je dat er steeds meer waarde wordt gehecht aan user generated content. Dat kan in de vorm zijn van reviews of foto’s.”
Hoeveel merken hebben zich al aangesloten bij StyleSearch?
“We hebben tussen de 50 en 100 shops live staan, met bekende winkels zoals Asos, De Bijenkorf, Mango en Stradivarius.”
Wat was het grootste obstakel bij het opzetten van StyleSearch?
“Dat was het vinden van de juiste investeerder. Het investeringsklimaat in Nederland is anders dan in de VS. Het is moeilijk in Nederland om een investeerder te vinden, als je al wat verder bent. Je moet dan een investeerder met daadwerkelijke resultaten zien te overtuigen, terwijl je een concept met beperkte middelen hebt gebouwd. Wij hebben wel een heel mooie groep van aandeelhouders om ons heen verzameld. Daar zijn we blij mee. Maar dat heeft wel lang geduurd. Naast deze aandeelhouders heb ik een fantastische co-founder, Noud van den Eerenbeemt, en een geweldig team.”
Wat zijn de ambities van StyleSearch?
“Onze ambitie is om de ultieme klantbeleving te realiseren waarbij je elk product kunt vinden en makkelijk influencer looks kunt shoppen. We willen hiermee een toonaangevende speler worden in de fashiontech-industrie. Daarnaast hebben we 's werelds eerste BI-tool ontwikkeld, met heel slimme AI-componenten, om de meest succesvolle influencers te identificeren. Daarmee kun je de hoogst mogelijke ROI realiseren.”
Over StyleSearch
StyleSearch is een in Amsterdam gevestigde FashionTech startup die een revolutie teweegbrengt in de manier waarop mensen stijlen ontdekken en online fashion shoppen. Met behulp van AI-technologie kunnen gebruikers in meerdere winkels tegelijk shoppen, met inspiratie van looks van fashion influencers. StyleSearch bedient momenteel Nederland en de UK, maar heeft wereldwijde ambities, te beginnen met de Amerikaanse markt.


Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.