Op weg naar een succesvolle beurs

14 juni 2022 09:10

Op weg naar een succesvolle beurs

We worden tegenwoordig overstelpt met communicatie. Zeker tijdens een beurs schreeuwt iedereen het hardst om de aandacht van de bezoeker. Integratie van de marketingcommunicatie-uitingen is daarom pure noodzaak, zeker bij een beursdeelname. De maatstaf van uw succes is de consistente boodschap die de bezoeker uiteindelijk ervaart. Uw boodschap moet namelijk een blijven hangen.

Kies voor creativiteit

In het strategische voortraject moeten opdrachtgever en communicatiebureau de juiste keuzes maken. Dan pas kan creativiteit volledig worden benut! We zien dat veel bedrijven zich vooral focussen op ‘tijdens de beurs’, terwijl de basis van het succes al wordt gelegd ‘vóór de beurs. Hierbij kunt u o.a. denken aan:

  1. de deelname aan de beurs
  2. het thema tijdens de beurs
  3. de aankleding van de stand
  4. de publiciteit
  5. de kernboodschap
  6. de opvolging

Het is ook verstandig een beursmanager aan te stellen, die de gemaakte afspraken bewaakt. Het lijkt tegenwoordig normaal dat er wordt gegeten, gedronken en vooral gebeld op de beursstand. Vergeet niet dat de doodzondes van weleer, vandaag de dag nog steeds gelden. U staat hier immers voor de bezoekers. Neem hen te allen tijde serieus, dan zullen zij hetzelfde doen.

Denk buiten kaders

Los van een ‘lost lucky shot’, is het een utopie om te denken dat u anno 2022 tijdens een beurs iets verkoopt. Zelfs beursaanbiedingen worden genegeerd, als u niet in staat bent de juiste snaar te raken. Welke pijnpunten heeft een bezoeker en welke oplossingen stelt u daar tegenover. Maar het belangrijkste van alles … Hoe zorgt u ervoor dat een bezoeker van u en uw stand u na de beurs nog herinnert? Want ‘na de beurs’ is ‘where the magic happens’. Na de beurs gaat u pas zakendoen; mits u tijdens de beurs voldoende indruk hebt gemaakt. Wellicht hebt u mindere ervaringen met eerder beursdeelnames? En wilt u het wel over een andere boeg gooien, maar weet u niet waar u moet beginnen? Neem dan contact op met GMMCK Communicatieadvies. Wij bruisen van de ideeën, denken niet in hokjes maar kijken uit naar nieuwe kansen! Wellicht kunnen wij na een oriënterend kennismakingsgesprek iets voor elkaar betekenen.

Onderstaande punten zijn handig voor het maken van een beursplan en/of tijdsplanning.

Regel uw zaakjes op tijd

  • Doelstelling(en) bepalen.
  • Vaststellen relevante doelgroepen.
  • Vaststellen te presenteren producten/diensten.
  • Opstellen van een draaiboek.
  • Interne communicatie over stand van zaken.
  • Analyse en evaluatie van beursdeelname.
  • Follow-up.

Zorg voor extra exposure

  • Content ten behoeve van beurscatalogus.
  • Aanleveren van informatie t.b.v. de internetsite van de beurs of voor een beursbulletin.
  • Persbericht over deelname met informatie over te tonen producten/diensten (referentieprojecten) en eventuele nevenactiviteiten tijdens de beurs ten behoeve van de vakpers.
  • Pers uitnodiging voor een bezoek aan de stand en het bijwonen van nevenactiviteiten.
  • Persbericht over presentatie nieuw product, nieuwe dienst, of ander relevant nieuws.
  • Samenstellen van persmap met verzonden persberichten, documentatie en foto's.
  • Registratie van journalisten die de stand bezoeken.

Professionele communicatie gaat verder dan ‘mooie plaatjes en praatjes’. Zij missen hun doel als uw doelgroep zich er niet in herkent. Een beursdeelname kost te veel geld om de plank mis te slaan. Denk niet teveel vanuit ‘wat?’ maar vanuit ‘waarom?’ Geef de bezoeker voldoende redenen om met uw organisatie in zee te gaan.

Rudy Breddels, GMMCK Communicatieadvies

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.