Ongeval op de werkvloer melden of niet? Waarom het altijd belangrijk is
28 mei 2025 15:01
Een uitglijder in het magazijn, een snijwond in de keuken of een val van een ladder: ongelukken op het werk komen vaker voor dan je denkt. Toch wordt lang niet ieder ongeval gemeld. Schaamte, tijdsdruk of het idee ‘dat het wel meevalt’ weerhouden werknemers soms om melding te maken. Maar het correct registreren van incidenten is belangrijk. Voor iedereens veiligheid. Je leest er meer over.
Kleine incidenten, grote gevolgen
Niet ieder ongeval leidt meteen tot verzuim of medische hulp. Dat betekent niet dat het onbelangrijk is. Juist de kleine incidenten zijn waardevol om te signaleren. Ze kunnen namelijk wijzen op grotere, structurele problemen.
Een werknemer die uitglijdt over een natte vloer herstelt misschien snel, maar wat als de volgende persoon wel ernstig letsel oploopt? Door de situaties wel te melden, kunnen risico’s op tijd worden aangepakt.
Wettelijke verplichtingen
Werkgevers zijn volgens de Arbowet verplicht om een veilige werkomgeving te garanderen. Ernstige ongevallen moeten gemeld worden bij de Nederlandse Arbeidsinspectie. Denk aan blijvend letsel of een ziekenhuisopname. Maar ook minder ernstige incidenten moeten intern worden geregistreerd. Niet alleen om aan wet- en regelgeving te voldoen, maar ook om te leren van wat er niet goed ging.
Een cultuur van openheid
Het melden van een ongeval vraagt om een veilige bedrijfscultuur. Medewerkers moeten zich namelijk serieus genomen voelen. Medewerkers hebben soms ook recht op schadevergoeding na een bedrijfsongeval. Letselschade.nl kan je hierbij helpen. Denkt een medewerker dat ze worden afgerekend op fouten? Dan zullen ze incidenten minder snel melden. De werkgever speelt hierin een belangrijke rol door te stimuleren dat meldingen worden gedaan, zonder dat daar negatieve consequenties aan verbonden zijn.
Leren van bijna-ongevallen
Niet alleen daadwerkelijke ongevallen, maar ook incidenten die bijna een ongeval waren, verdienen aandacht. Een vallende doos die nét niemand raakt of een bijna-botsing tussen heftrucks kan een belangrijke waarschuwing zijn. Deze ‘bijna-fouten’ geven inzicht waar processen, inrichting of communicatie beter kunnen. Als werkgevers dit negeren, lopen ze het risico dat het de volgende keer wél misgaat.
Administratie als preventie-instituut
Het registreren van incidenten is meer dan een administratieve verplichting. Het zorgt namelijk voor waardevolle data over trends en patronen. Een goed bijgehouden registratie helpt daarom actief bij het verbeteren van de werkomstandigheden.
Verantwoordelijkheid van iedereen
Veiligheid op de werkvloer is geen taak van alleen een leidinggevende of de preventiemedewerker. Iedere werknemer heeft namelijk een rol in het signaleren van risico’s en het melden van incidenten. Door elkaar hierop aan te spreken en samen verantwoordelijkheid te nemen, wordt veiligheid een gedeelde waarde in plaats van een verplicht nummer.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.