
Begin 2020 werd het wagenpark van Nedlin uitgebreid met drie LNG-trucks. Sindsdien rijdt Nedlin elke maand ongeveer 50.000 kilometer op ‘Liquefied Natural Gas’: een duurzaam alternatief voor bijvoorbeeld diesel. Om het elke dag beter te doen voor mens, milieu en bedrijf blijft Nedlin ook in logistiek innoveren voor lagere kosten en hogere impact.
LNG
Als je aardgas koelt tot -161 graden celsius, krijg je LNG. Aardgas is de schoonste fossiele brandstof en een van de snelst groeiende energiebronnen ter wereld. Door te rijden op LNG worden oliebronnen niet uitgeput en de uitstoot verminderd, waardoor de temperatuur van de aarde minder snel stijgt. Omdat Nedlin rijdt met een dubbeldekker wordt de logistiek nog efficiënter en de totale CO2-uitstoot verder omlaag gebracht.
"Door de nieuwste technieken te gebruiken, kunnen we maximaal presteren met een zo laag mogelijke uitstoot per kilometer." - Marcel Ariaans
Het nieuwste rijden
Marcel Ariaans, manager logistiek bij Nedlin: “Door de nieuwste technieken te gebruiken, kunnen we maximaal presteren met een zo laag mogelijke uitstoot per kilometer. Daarom hebben we een relatief jong wagenpark en zijn we altijd op zoek naar slimmere alternatieven.”
In juni startte Nedlin met het testen van de LNG-trucks op alle routes. Marcel: “We merkten al snel verschil. Onze chauffeurs reden nog zuiniger. Omdat het een dubbeldekker is, kan er met elke rit dubbel zoveel vracht mee. In totaal stoten we ongeveer 20 procent minder CO2 uit. Omdat we zuiniger rijden, hoeven we in Duitsland bovendien de komende jaren geen tol (‘maut’) te betalen met deze truck.”
Chauffeur van verandering
De chauffeurs van Nedlin werden al getraind om zo zuinig mogelijk te rijden. Door rijgedrag en routes te optimaliseren wordt al meer dan tien procent brandstof bespaard. Met de LNG-trucks gaan de chauffeurs van Nedlin nog zuiniger op weg. Marcel legt uit: “Onze chauffeurs rijden nu met een gastank. Die sluit je niet zomaar even aan, dus bij ‘even tanken’ komt behoorlijk wat kijken. Onze chauffeurs hebben dan ook eerst een certificaat moeten behalen, voordat ze op pad mochten. Ze hebben een speciale tankpas op naam en en kregen allemaal een opleiding hoe om te gaan met calamiteiten.”
Groene optelsom
Marcel: “Zo’n truck krijg je niet voor niks. Als je alle plussen en minnen bij elkaar optelt, zijn de totale kosten waarschijnlijk gelijk maar is onze uitstoot daadwerkelijk verminderd. De techniek ontwikkelt zich razendsnel. Waterstof lijkt kansrijk, de actieradius van deze truck zou beter kunnen. Misschien is de toekomst wel hybride: onderweg op diesel, in de binnenstad elektrisch. Voor onze routes is LNG nu de best passende en meest duurzame optie. Daarom willen wij niet wachten, maar blijven we verbeteren. Tegen de tijd wat we deze truck afschrijven, is deze ontwikkeling waarschijnlijk gemeengoed geworden.”
Marcel: “Onze klanten vinden het ook steeds belangrijker hoe duurzaam we zijn. Maar het moet wel op elkaar aansluiten. Zo kan het zijn dat onze dubbeldekker bijvoorbeeld niet past op het laaddok van een klant. Dan vinden we een alternatief.”
"Met de dubbeldekker waren we de eerste wasserij in Nederland. Datzelfde geldt nu ook voor de LNG-trucks." - Marcel Ariaans
Voorop blijven
Logistiek maakt de cirkel rond. Dat gaat voor Nedlin veel verder dan alleen een steeds groener wagenpark. Marcel: “Minder rijden blijft uiteindelijk het meest duurzaam. Andere wasserijen laden twee, drie soms wel vier keer per dag. Wij vijf keer per week.” Daarom blijft Nedlin innoveren en met slimme oplossingen de cirkel rondmaken: “Tien jaar geleden reden we met tien vrachtwagens en 360 rolcontainers per dag. Dat zijn er nu ongeveer 1500. Onze omvang groeit, onze impact ook. Dan moet je het elke dag slimmer aanpakken. Wat wij doen gaat niet alleen over linnen. Het gaat erover hoe we samenwerken om alles efficiënter te maken. Met de dubbeldekker waren we de eerste wasserij in Nederland. Datzelfde geldt nu ook voor de LNG-trucks. We blijven ons elke dag afvragen: hoe kunnen we voorop blijven?”
Bron: https://www.nedlin.com/nl/corporate
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.