Ondanks corona: voor het eerste zwarte cijfers voor BrightPensioen

26 oktober 2020 16:33

Ondanks corona: voor het eerste zwarte cijfers voor BrightPensioen

BrightPensioen schrijft dit jaar, vijf jaar na de oprichting, voor het eerst zwarte cijfers. Ondanks corona was de groei in de eerste helft van 2020 meer dan dezelfde periode in 2019. Omdat BrightPensioen niet verdient aan het belegd vermogen door de deelnemers, waarmee ze uniek zijn in Nederland, worden de inkomsten ook niet geraakt door dalende koersen en eventueel minder hoge inleg. Iets waar bijvoorbeeld vermogensbeheerders wel last van hebben.  

BrightPensioen is de enige aanbieder in Nederland die geen geld verdient aan het pensioenvermogen van de deelnemers, maar werkt met een jaarlijks vast lidmaatschapsbedrag. Dé reden voor dit verdienmodel is dat er zo meer overblijft voor de deelnemers in hun pensioenpot. Alle deelnemers zijn mede-eigenaar via een deelnemerscoöperatie waardoor ze zeggenschap hebben. Als social enterprise streeft BrightPensioen geen winstmaximalisatie na, maar zoals elke gezonde organisatie moet het bedrijf wel winst maken. Zodra Bright winst gaat uitkeren, delen alle leden mee.

Sjaak Zonneveld, directeur BrightPensioen: “We zijn blij dat het doel om in het vijfde jaar na lancering zwarte cijfers te schrijven gehaald is. Ondanks corona - waardoor onze doelgroep van ondernemers en zzp’ers geraakt wordt - zijn we toch weer harder gegroeid dan vorig jaar. Het feit dat je bij Bright voor hetzelfde geld twee rekeningen kunt openen – een pensioenrekening én een beleggingsrekening – is in deze onzekere tijd voor ondernemers een geruststellend idee. Als je nog geen idee hebt of het een financieel goed jaar wordt dan leg je in op je beleggingsrekening waar je altijd nog bij kunt en dus als een flexibele buffer dient. Pas aan het einde van het jaar bepaal je zelf hoeveel je hierna wilt overzetten naar je pensioenrekening. Daarnaast zien we dat de combinatie om je pensioen en arbeidsongeschiktheid in één keer te regelen veel nieuwe leden heeft opgeleverd.”

Hoge NPS en steeds meer werkgevers

De groei van BrightPensioen komt onder andere door de hoge aanbevelingsgraad (NPS van 54) van de deelnemers die ook echte ambassadeurs blijken te zijn. Een aanzienlijk deel van de nieuwe klanten komt via bestaande leden binnen

Naast individuele zzp’ers en werknemers kiezen ook steeds meer werkgevers voor het Amsterdamse bedrijf. Inmiddels zijn dat er ruim 500. Van jonge bedrijven in de startup en scale-up fase, tot volwassen bedrijven in branches als ICT, finance, marketing en overige zakelijke dienstverlening. Die geven de voorkeur aan de individuele oplossing van BrightPensioen boven een collectieve pensioenregeling bij een verzekeraar.

Zonneveld: ”Het zijn vrijwel altijd bedrijven die geloven in de individuele vrijheid en verantwoordelijkheid van medewerkers. Ze vinden het belangrijk dat medewerkers een pensioenoplossing geboden wordt, maar vinden dat die daar zelf iets over te zeggen hebben. Ook het feit dat we duurzaam en tegen kostprijs beleggen is belangrijk. Doordat wij niet aan het pensioengeld van de medewerkers verdienen kunnen zij meer pensioen opbouwen.”

terug

Reacties op dit bericht

Reactie plaatsen? Log in met uw account.