Nieuwe voorzitter MMA verheugt zich op de toekomst
10 januari 2023 10:07
Erwin van Luit heeft geen moment getwijfeld om voorzitter van de Magazine Media Associatie (MMA) te worden. Merken uitbouwen, relevante content genereren en samenwerken met gepassioneerde bladenmakers. Dat is waar Van Luit al jarenlang zijn bed voor uitkomt. Dat deed hij onder andere voor Reed Business, New Skool Media en nu voor Roularta Media Nederland. In goede tijden, maar zeker ook in tijden waarin het minder gaat. Dan is Van Luit namelijk op zijn best: “In moeilijke tijden moet je creatief zijn en op zoek gaan naar alternatieve verdienmodellen. Als ik kijk naar het buitenland, dan zie ik hoeveel we nog kunnen winnen. Titels als The Economist en The New Yorker gebruiken bijvoorbeeld alle kanalen die ze hebben. Ze maken echt gebruik van een 360 graden benadering. Elke doelgroep wordt op een andere manier bereikt, er blijft geen kanaal onbenut. Op die manier weten ze ook de jongere doelgroep aan zich te binden.“
Intensief samenwerken
Om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen is intensieve samenwerking onontbeerlijk. Gelukkig ziet Van Luit, binnen de gelederen van MMA een grote bereidheid om met elkaar op te trekken om het medialandschap opnieuw vorm te geven. “We kunnen ervoor kiezen om te blijven doen wat we doen, en af en toe in de kosten snijden om overeind te blijven, maar het is een veel mooiere uitdaging om na te denken over hoe we de sector kunnen vernieuwen. Om dat te bereiken is samenwerking nodig. Gelukkig is de bereidheid om samen te werken groot binnen MMA. Er wordt veel waarde gehecht aan kennisdeling. We moeten en willen van elkaar leren en elkaar actief opzoeken. Zo versterken we elkaar en uiteindelijk ook de hele markt. Binnen de branche zijn we geen concurrenten. Iedere magazine uitgever is gebaat bij sterke magazine merken en uitgevers die verdienmodellen op een goede manier weten te veranderen. We hebben een collectieve verantwoordelijkheid om de markt opnieuw uit te vinden.”
Data onmisbaar voor transitie
Naast samenwerking ziet Van Luit ook kansen op het gebied van het gebruik van data. Door, binnen de grenzen van de AVG, klantdata te verzamelen en heel gericht je marketingactiviteiten daar op in te richten. Dat heeft ook invloed op de samenstelling van redacties, waarin ook data analisten een belangrijke taak moeten krijgen. “Het is wel van belang dat beide expertises elkaar versterken. Bij een transitie heb je andere competenties nodig op de werkvloer. Er komt meer nadruk op digitaal publiceren te liggen. Om digital-first te publiceren en te werken moet je niet de hele redactie vernieuwen maar wel een vertaalslag maken. Met de redactie én de marketingafdeling. Data en content kunnen niet zonder elkaar. Vaak wordt er kunstmatig een spanningsveld tussen die twee gecreëerd, terwijl beide expertises van belang zijn om het doel te halen: een duurzaam gezonde magazinemarkt.”
Het ongelijk van de markt
Om succesvol te zijn moet je volgens Van Luit de markt goed proberen te lezen. “Tegelijkertijd vind ik dat we ook best eigenwijs mogen zijn en niet alles door de markt te hoeven laten dicteren. Ik geloof bijvoorbeeld nog steeds in audio als verdienmodel, terwijl de bereidheid om te betalen voor een podcast er nog niet echt is.
Soms moet je zelf een koers uitstippelen en kun je met terugwerkende kracht het ongelijk van de markt bewijzen.”
‘Met een groot merk met een nieuwe koers kan je veel winnen. Mercur-winnaar Margriet doet het heel goed. Het merk heeft nu één uitstraling op al haar kanalen. Met specials, de website, een app, een nieuw digitaal magazine, social media kanalen, nieuwsbrieven, podcasts, voice action en een jaarlijks winterevent, bedient Margriet haar doelgroep: vrouwen van 60 en ouder.En met overweldigend succes, zowel in print als online. Het is dan ook een terechte winnaar van de Mercur Magazinemerk van het Jaar en een inspirerend voorbeeld voor vele magazinemerken.’
“De magazine wereld is – in navolging van de dagbladen - ook met het digitale abonnement aan een opmars bezig en we zijn ervan doordrongen dat ook events deel moeten uitmaken van het merk. Voor mij persoonlijk, als CEO van Roularta Media Nederland, is het interessant om met die frisse blik naar merken te kijken. Ik denk dat er nog eindeloos veel mogelijkheden zijn om de markt opnieuw te veroveren”, aldus Van Luit.
“Bovendien zijn bladenmakers bijzonder gepassioneerde mensen, en die passie is voor mij een absolute voorwaarde. Ik omring me graag met mensen die bevlogen zijn over wat ze doen. Het is ook een prachtig vak, en het wordt alleen maar mooier. Het is betekenisvol werk waar je energie van krijgt. In mijn rol als voorzitter van MMA wil ik die energie bij de leden bundelen, en samen werken aan innovatie. Als we onze creativiteit en kwaliteiten bundelen, heeft de sector een mooie toekomst.”
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.