Whello: groeien door visie, diversiteit en innovatie

15 augustus 2025 11:00

Whello: groeien door visie, diversiteit en innovatie

In 2016 richtten Serge de Sousa (36) en Nasser Al Kamouchi (39) hun eigen online marketingbureau op, gedreven door de overtuiging dat het beter kon. Bij eerdere werkgevers zagen ze dat veel bureaus technisch sterk waren, maar te weinig inlevingsvermogen toonden. Het resultaat: generieke campagnes die onvoldoende aansloten bij het verhaal van de klant. “Wij wilden dat anders doen,” zegt De Sousa. “Met meer oog voor het merk, het verhaal én de mensen erachter.” Zo ontstond Whello.

Volledige dienstverlening

Waar veel bureaus kiezen voor één specialisme, biedt Whello een compleet dienstenpakket aan. Al Kamouchi: “We noemen het een één-twee-drietje. Het uitgangspunt is altijd hetzelfde: het begint met het klantverhaal. Daarna komen de website en content en pas daarna de campagnes. Een klant doorloopt dit hele traject en dan nemen we de volledige verantwoordlijkheid voor het resultaat.” Wel is het belangrijk dat een campagne pas écht effectief is als er een sterk merkverhaal is,” vertelt Al Kamouchi.

Whello blijft doorgroeien

Sinds de oprichting heeft Whello elk jaar een omzetgroei van dik in de dubbele cijfers, inmiddels zit het bedrijf op een jaarlijkse omzet van bijna 5 miljoen euro. “Dat komt doordat we onszelf blijven vernieuwen,” aldus De Sousa. “Kijk naar de opkomst van AI. Het biedt enorme kansen, maar ook uitdagingen. Het is aan ons om het steeds beter te doen, zodat onze klanten groeien.”

De Sousa en Al Kamouchi hebben veel geleerd van hun ondernemerschap. Al Kamouchi: “Als ik terugkijk op de afgelopen jaren is er één ding wat ik niet meer ga doen: investeren in bedrijven die niet passen bij onze core business. We namen ooit een webshop over. Leuk project, maar het paste niet bij onze focus en werkte daarom niet. Die fout maken we niet nog eens: nu investeren we alleen in wat echt waarde toevoegt aan Whello.”

Tegenpolen als succesfactor

De Sousa en Al Kamouchi zijn elkaars tegenpolen, en juist dat maakt Whello sterk. “We hebben pittige discussies, maar wel altijd met het beste voor ogen voor het bedrijf. We houden elkaar scherp, zonder dat het schuurt,” vertelt De Sousa. Het verschil van inzicht is belangrijk voor de twee ondernemers. Dat komt ook terug in het personeelsbeleid. De ondernemers hebben liever een diverse groep, waarbij er gezonde discussies ontstaan, dan een team dat overal ja op zegt. De Sousa: “Er werken opvallend genoeg veel (oud-)topsporters bij Whello. Dat is niet toevallig denk ik, want het sluit goed aan bij de mentaliteit van het bedrijf. We zijn telkens actief opzoek naar resultaatgerichte mensen, die goed omgaan met opbouwende kritiek en beschikken over inlevingsvermogen.”

Talent aantrekken en behouden

Als bureau verkoop je geen tastbaar product; het zijn de mensen die het succes bepalen. De leiders zijn daarin van groot belang bevestigt Al Kamouchi: “Het is aan ons om het verhaal over te brengen en de visie uit te dragen. Dat houdt het team bij elkaar en zorgt dat we blijven groeien.” Talent binnenhalen en vasthouden is wel heel erg belangrijk voor de groei van het marketingbureau. Daarom introduceerde Whello onlangs medewerkersparticipatie. Al Kamouchi: “Met een kleine investering kun je mede-eigenaar worden van Whello. Zo profiteren medewerkers van de groei die Whello meemaakt. We zien dat werknemers hierdoor nog gemotiveerder te werk gaan, want hun succes leidt tot meer omzet, en daar profiteren ze direct van via hun aandelen.”

Klaar voor de toekomst

De komende jaren gaat Whello werken aan een nieuw klantplatform, waarbij AI een centrale rol speelt. “Onze mensen worden een soort cyborgs,” zegt Al Kamouchi. “Half mens, half AI, maar dan wel op de juiste manier. Zo zorgen we dat onze klanten altijd het sterkste verhaal hebben om uit te dragen. Ons bestaansrecht staat gelijk aan de waarde die we leveren aan onze opdrachtgevers. We zullen relevant blijven omdat onze specialisten meegaan met de tijd en we ons telkens blijven innoveren en vernieuwen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.